dimecres, 24 de juliol del 2013

EL MORRALET , UN TROSSET DE PA.. I UNA BUFANDETA PER SI DE CAS...

N'agafaré un pedal per no anar-me'n per les branques.
 -I aixi mirar de dir allò que em corre urgència.
Abans no prengui ja el camí del cap al Nord.
Ara es un bon moment per l'última partida.
Vull refer els camins que em van fer tant feliç.
Encar que se molt be que em vol costar la vida.
Si vaig Tornar de TU vull tornar a trepitjar-te.
Me'n vaig content. Ja ho se. M'enxamparà l'hivern,
com a tots els exèrcits i no podré tornar.
Me quedaré a Polònia on hi tinc un bell niu.
I si ja n'és ocupat per moltes oronetes
me quedaré gelat com toca als vagabunds.
Aquesta singladura no serà la d'antany.
N'ire pels Monestirs, me mantindre en clausura.
faré un viatge amb guia? de la badoqueria?.
No mes aviat faré la cerca i descoberta .
De mi mateix .. de tot. Allò que m'ha tocat.
Per fer-ne un farcellet. I poder enviar-t-ho
a ports pagats es clar . La “Poste”:son malfiats.
I mentrimentres TU. No passis ansia alguna.
Ni esperis pas que torni. Segurament no torni
talment com ara soc, ja no tornaré mai.
I si algun dia em veus ja no em coneixeràs.
Perquè ja seré un altre talment que n'és profunda
la petja d'un viatge com el que ja preparo.
Ara una lot, calçat... alguns llibres cabdals
i també el calendari dels pagesos d'enguany
que manco menys regeix l'entorn del meridià .
També et volia dir que m'has donat amor
encar que TU no ho pensis i m'ha costat un poc
aguantar la fiblada de l'agulla saquera
amb la que m'he cosit el set que m'ha estripat
el cor. Res, una estrabada, ja saps que el vull nerviós.
I quasi ja res mes o potser tantes coses!
que aquest sacramental s'allargaria massa.
Cuida't també el teu cor ja t'aniré enviant
postals de cada lloc fiter on  amb enyor
t'aniré recordant a cada pas que doni
o d'alguna posada sinó em faig fonedís
només com va dir Ell : tombar la cantonada.

(Aixx! com m'agrada petar els versos quan em dona la gana!!!!)


Ultima Postal


dimarts, 23 de juliol del 2013

UN DIA

Un dia, només un dia, llarguíssim i alt com una sequoia.
Un dia ample, agarofóbic com les planures de Mongòlia.
Un dia, encara només un dia, solitari com els deserts del Mojave.
Angost com l'entrada de Petra. Trist com la tristesa de Venècia inundada.
Un dia llòbrec com les carreteres de la Selva Negra,
plujoses, inhòspites, sense sol, boiroses, fosques.
Un dia Sense esperança, o minsa més aviat com l'esperança dels pobres de Benarés
que cremen als seus morts i els veuen baixar riu avall vigilats ja pels voltors.
Un dia en estupor com l'instant segon després d'un atentat a Bagdad. O a Jerusalem.
Un dia més de vida inexistent i malgrat tot. Ho he volgut així. Ja saps que ho volia així.
Passar aquest dia .Un dia com aquest .No es pot fer gaires vegades a la vida.
Te un preu perillós, tan valuós com les neus eternes del Fujiyama.
Com l'aigua glacial i antiga de Antàrtida.
Tota la geografia del mon no em basta per trobar un lloc on arraulir-me.
Potser les Pluges del Sud de Xile fóren l'únic Hospital, però tampoc...
Recordaria Neruda i no es un poeta escaient per afrontar la tristesa que amenaça.
Maleïda sigui la meva manera d'estimar-te!

dijous, 11 de juliol del 2013

ENDEMENTRES NO ES RECORDEN DE QUANS DESNONAMENTS HAN "FET".... ES GASTEN LA PASTA EN EL DE SEMPRE .......

La Fundación BBVA se convierte en mecenas del Liceu

La institución hará una aportación anual de 160.000 euros para el programa operístico y musical del teatro de la Rambla

Jueves, 4 de julio del 2013 - 17:19h. Imprimir Enviar esta noticia Aumentar/ Reducir texto
Votos:
+0 votar a favor
-0 votar en contra
La Fundación BBVA ha firmado hoy un acuerdo con el Liceu, por el que se convierte en mecenas del gran teatro de la Rambla, pasando a incorporarse al consejo de meecenazgo, órgano de gobierno de la Fundación Gran Teatro del Liceu. La firma ha tenido lugar entre el presidente de la Fundación BBVA, Francisco González, y el presidente del Patronato de la Fundación Gran Teatro del Liceu, Joaquim Molins.
En virtud del nuevo convenio la fundación de la entidad bancaria aportará anualmente la cantidad de 160.000 euros con el fin de reforzar el programa operístico y musical de la institución barcelonesa. La firma se ha producido en la sede del Liceu y en el acto han participado también el director de la Fundación BBVA, Rafael Pardo, y el director general del Liceu, Joan Francesc Marco.



dilluns, 1 de juliol del 2013

SER UN ARTISTA

Hi han dues maneres a catalunya de ser un artista . Una es deixar-se  sodomitzar.
I l'altra es posar-hi un candau, de les dues maneres pots fer una gran obra artística ...
L'una fara tuf de merda i l'altra no.
Jo als vintiun m'hi vaig posar lo candau i vaig tirar les claus al riu,
Així m'ha anat per la vida .
 A!! per cert . JO no canto sense cobrar. Aixines que ni aixines val?

divendres, 7 de juny del 2013

ENTREVISTA AMB MIQUEL ÀNGEL TENA

( proposta d'una estudiant , per a un treball docent sobre la cançó )



-Quan va començar a cantar ? Perquè?

Vaig començar quan tenia quinze anys a Barcelona, en un festival on vaig presentar una cançó que havia fet sobre els Beatniks de Londres. Era el 1969.
En aquells temps estava molt interessat en els moviments juvenils anglesos i americans, escoltava Dylan, Peter Seeger, Joan Baez, Cohen, Beatles, Who, Kinks, Stones... i els discos dels Setze Jutges i del Grup de Folc.
Molt aviat vaig descobrir que la cançó era una bona manera de transmetre la poesia. De fet sempre m’he sentit atret primer per la poesia  i com a consequència per la música. Tot el moviment que s’estava generant amb la Nova Cançó era molt atractiu i engrescador. La resposta del públic era extraordinària.

-On vas actuar?

Recordo que als 16 anys  cantava sovint a les matinals que es feien als col·legis de Barcelona
i en especial una actuació al Price, amb la Maria del mar Bonet, l’Enric Barbat, en Sisa, La Trinca, L’Ovidi Montllor i altres que va acabar amb corredisses amb la policia i que va marcar l’inici del meu compromís social. Una mica més tard vaig actuar a la Normal de Lleida amb l’Ovidi i a partir d’aci ja vaig actuar regularment en companyia d’altres cantautors o tot sol. a molts pobles de Lleida i de Tarragona i mes tard ja per Barcelona Girona i la Catalunya Nord que m'agradava molt d'anar-hi... Prades . Sant Miquel de  Cuixà, També per les Illes i alguna vegada vaig anar a L'Alguer i després al Nord d'Itàlia i a Corsega en diversos festivals i concerts que em varen sortir per Pàdua i Verona, Bolonia, Milan i altres Ciutats del Nord. També vaig fer  concerts a Alemanya a ciutats amb noms que no recordo be i un parell de gires de concerts per L'Alemania de l'Est i Polonia, Suècia i paisos del Bàltic. Això es llarg d'explicar, perquè fou una cosa molt sorprenent que hi pugés anar.

-Quants discos va enregistrar ?

A part d’un disc EP que no es va ni distribuir ( fou segrestat en fàbrica) i que no subscric per raons de qualitat i de conceptes,(Cançons de Combat) vaig fer un disc d’homenatge a Joan Barceló i Jordi Pàmies “CANÇONS DE LA NIT BENIGNA” ( Edigsa 1983 ) . L’any 1987 vaig editar “TOT EL FRED QUE S’ACOSTA” Sobre poesies de Màrius Torres (PDI 1987)
L’any 1993 vaig treure “TERRA” (Salseta Discos ,1993) un recull de cançons tradicionals, com a resultat del meu treball de recerca d’un repertori basat en la cançó tradicional. Després vaig decidir que si la industria no responia a les propostes culturals que jo feia, no tornaria a produir mes discos a nivell econòmic perquè hom no pot passar-se la vida invertint en quelcom que no te resposta . Ni el meu Ego com artista podia sostenir-ho, ni ho necessitava. A partir de aleshores vaig fer “Projectes” i “ Directes” i en vaig fer molts ... també vaig aportar cançons a  uns quants discos col·lectius de l'àmbit del Folk.  A mes vaig proposar habitualment en els concerts  de que el públic pugés gravar els directes i vaig comprar un distribuïdors de línea de 10 canals perquè els qui volguessin pugessin gravar una mescla alternativa de nivell eqüalitzat  a -3 Db. Que sempre va estar a disposició de la gent als meus concerts.Jo en aquell temps ja donava per acabat el fet de editar discos perquè només n'era un negoci per als editors i no per a mi. Qui al capdavall pagava  la producció era JO i ells s'emportaven els beneficis. Era una situació esquizofrènica i em vaig negar a segui aquell joc hipòcrita i deshonest.
                                       Foto : Xano Armenter


            -Quina ha estat la seva evolució com a cantant?

Sempre m’he sentit mes còmode en el directe que al estudi, això i la recança a l’hora de pactar amb les discogràfiques que sempre intenten manipular i adaptar l’obra del artista a les exigències del mercat, a part de no pagar mai els que els toca de pagar... han fet que la majoria dels meus treballs monogràfics sobre diversos poetes i també moltes de les meves cançons no hagin sortit en disc. Recordo llargues converses sobre aquesta qüestió amb l’Ovidi Montllor que en els últims 12 anys de la seva vida també mantenia una postura de dignitat davant de la pressió i la indiferència.
Tampoc es poden obviar les dificultats de tota mena en les que s’ha desenvolupat la Cançó.
Altrament als meus principis estava molt influenciat per la Cançó Francesa i també pels cantants italians com Lucio Dalla , F. Di Gregori, Paolo Compte en un sentit mes lletristic que musical perque en Compte fa jazz i a mi el jaz no m'agrada barrejar-lo amb les meves cançons.- el jaz m'agrada sol.  I el que per a mi es un gran mestre de la melodia , en Celentano. A partir del 1974 vaig fer un gir en el sentit de buscar les fonts naturals del folklore català sobre les que evolucionar. A partir de la Cançó Francesa sempre serem subsidiaris de un altre fet cultural i la evolució de la nostra cançó patirà sempre de una manca de fonaments propis. Em vaig proposar investigar el fons melòdic i rítmic de les cançons tradicionals catalanes i a partir de aquest bagatge composar temes nous que tinguessin un sentit i una coherència amb les pròpies arrels. Per això vaiog Muntar la Cia Ponentina i participar en unes quantes edicions del Tradicionàrius .  A partir d’ací tot m’és permès totes les fusions i mestissatges son vàlids sempre que creïs un nou llenguatge a partir del teu es clar, si no tens llenguatge, seràs absorbit, fagocitat pel que manllevis. En aquest sentit em trobo molt pròxim a gent com Manu Chao, o en Xavier Baró, en el concepte, que no en estil . Encara que em mantinc mes proper als colors del mediterrani que de  Amèrica llatina i o trobo lògic. de fet el que mes em plau es vestir les cançons amb  música contemporània i clàssica... quan faig una cançó la penso en clau de clàssic , no en clau de rock o de jazz .. ni tan sols de cançó tradicional, encara que la melodia parteixi del bagatge melòdic popular. 

-Es dedica actualment a la música?

Divideixo el meu temps entre la literatura i la cançó, a mes d'una feina com a Luthier que ja fa anys que practico i que em dona moltes satisfaccions,  Mai he deixat de cantar sempre que em cridin. A hores d’ara no podria renunciar a la música sense sentir-me escapçat. Per altra banda es molt difícil viure exclusivament de la cançó i per tant he treballat i treballo en tasques de producció i distribució discogràfica, cosa que em manté dins l’àmbit de la música i em permet no dependre exclusivament del volum de concerts que surti.

       -En aquells anys s’hi va dedicar professionalment?

Si, malgrat les temporades en que la cançó i el públic no connectaven sempre he mantingut una actitud de rigor creatiu, en el sentit crematístic la majoria dels cantants de la Cançó hem estat sempre molt vocacionals, vull dir que sempre em estat una mica massa en precari. No entenc la tasca creativa que només persegueix èxit a costa del que sigui, i això, sobre tot en la música, passa molt.
Només cal veure quins paràmetres televisius tenen prevalença per adonar-se que la música s’ha convertit en un consumible al servei de les multinacionals. Com més lloro siguis i mes be sàpigues imitar la cultura musical dominant, més èxit tindràs i seràs una estrella estrellada, en el moment que deixis de estar de moda. El millor que hi ha per a no passar de moda es no estar de moda mai. En aquest sentit sempre m’ha interessat més ser popular, que no famós i mantenir-me al marge del mercat per tal de preservar la meva integritat com a creador. Un poeta, un novel·lista, un pintor: deixen de escriure o de pintar pel sol fet de que la seva obra no es vengui? - Si fos així, l’art no existiria. Jo em prenc la meva feina com un camí de aprenentatge i de expressió de les meves relacions amb el mon que no forçosament ha de conduir-me al èxit massiu de públic. Això per a mi es una altra qüestió que depèn de factors que no puc controlar .

-En un cartell d’un recital a Bellcaire d’Urgell l’any 1978 vaig trobar sobre vostè: “Lletra seva o d’altres poetes, els textos mantenen una constant invariable: realisme històric”
Es considera un cantant Polític?

Això ho va escriure el poeta de Peramola Josep Espunyes, ja fa molts anys...
Abans de que els Poetes Sociorealistes fossin decapitats pels Fills d’en Foix, i els esteticistes universitaris. Sota els auspicis de CIU.
Jo em considero un  humà entre sers humans,  amb totes les contradiccions que aquesta condició comporta, es evident que tinc unes opinions i una ètica que queden reflectides en la meva feina però considero que el territori de la política avui en dia es prou definit, i que la cançó no hi pertany, si de cas pertany al àmbit cultural i com a màxim aquesta expressió cultural es pot - hauria de posar-se- al servei de alguna causa que consideris justa o necessària. Un compromís social es inherent al art. O "Art" només es un “Divertimento” al  abast de la gent que se'l pot pagar? - es una opció... però no es la meva opció.

-Com definiria la Nova Cançó.

La Nova Cançó fou un moviment artístic induït per les forces Catalanistes d’oposició al Franquisme. Clarament per gent pròxima a CDC. Els Setze Jutges varen néixer amb una clara intenció d’aglutinar l’opinió i donar sortida pública a la resistència contra el Franquisme. A partir de ací els cantants que varen connectar més amb el públic es van professionalitzar i varen mantenir un interès en la gent, sempre ben conscients del paper que jugaven en aquella situació política.
Ara be, no es pot dir que la cançó només fou això. Paral·lelament es va crear molta obra. La discografia de la Cançó es molt extensa i molt sovint de una gran qualitat artística. La cançó d'autor que es com a mi m’agrada anomenar-la, es un gènere que existeix a tot el mon com a alternativa a la pressió comercial i com a resposta a la problemàtica social de cada indret. La cançó Catalana s’ha de observar des de aquesta perspectiva o no tindria sentit, no es un fet aïllat ni solament producte d’una circumstància política. Es un gènere que existeix a tot el mon i no es de cap manera nomes un assumpte dels finals del Franquisme, com han volgut fer creure al públic.

-Quan marcaria el final de la Nova Cançó
Hep que la Cançó, no s'ha acabat pas, he???
Hi havia una certa unicitat de criteris i unes postures ètiques semblants, un cert “estil” per a dir-ho d’alguna manera que distingia als cantants de la Cançó dels altres cantants. De fet això de portes enfora va durar més que de portes endins, doncs ben aviat hi va haver dissensions i tothom va campar per lliure. Es van crear clans que delataven simpaties vers una corrent política o altra i també hi va haver molta gent que anàvem per lliure.
Jo marcaria més que el final, perquè de fet no s’acabà pas, com ja he apuntat, un punt important d’inflexió.
Quan CIU arriba al poder; La Cançó es suprimida del mapa, no hi ha Radio, ni TV ni indústria, ni premsa i els que abans programaven recitals de cançó es posen de sobte tots d’acord en deixar de fer-ho. -No podem obviar que CIU juga a dues bandes sempre i que per sota mà, pacta amb la ultradreta espanyola sempre també -. En aquesta operació de silenci, hi participen totes les forces polítiques mes o menys tàcitament. Hi ha un consens a l’hora de donar per acabada la utilitat de la cançó com a eina política i a l’hora hi ha una necessitat de desmobilitzar al públic i reconduir-lo cap a la seu dels partits polítics. Però s’oblida i es minimitza la qüestió cultural com a innecessària. Cosa que fou un gravíssim error. Tenien-em  una eina per a fer pedagogia d'un altissim nivell i molt ben preparada per a fer “aquesta pedagogia” que ara reclamen s'ha de fer “Ara? Pregunto jo: i perquè no es va fer tot seguit,? No calia fer-ho? Ja no érem útils? "Crasso error"!!! estupid i malintencionat , CIU no volia una colla de protestaires discutin les seves polítiques de Dreta i els seus pactes vergonyosos amb la Ultradreta española.
Els cantants, quasi tots varem entrar en una fase d’estupor i confusió remarcable, només se salven aquells que han tingut una gran penetració en el públic i ja estan instal·lats en l’inconscient col·lectiu. I  a mes fan grans demostracións de força com el Lluis Llach al camp del Barça. On el missatge va ser molt clar . A mi no em podeu tombar o n'engego a cent mil a tirar petardos!!I jo penso que va fer be, malgrat les funestes consequencies posteriors, quan al relleu generacional en la Cançó , cosa normal a França o a Italia, pèrò no ací.

Després de la desfeta, s’inicia una recuperació lenta i comencen a aparèixer noves propostes, tanmateix el gènere segueix sense cap ajut i en un ostracisme premeditat i despectiu per part dels medis de comunicació centrals.
En aquest context es fan molts bons discos i apareix una generació de cantautors que utilitzen el llenguatge del Rock i prenen el relleu de gent com Pau Riba, Sisa, L'Oriol Tramvia , Màquina o la mateixa Maria Cinta que es relleva a si mateixa, i etc. I noves generacions de cantautors com Enric Hernaez, Miquel Pujadó. Toni Morla i Isidor Marí amb Tomeu Penya. Raphel Pherrrer desprès a Mallorca... Xavier Baró, Manel Montañes, Jo i en Xavier Ribalta que ja venia de molt abans, a Lleida i uns quants més...a València i Catalunya Nord. I em deixo molts de noms

-Que va significar el fi de la dictadura per a la nova cançó?
Per una banda com ja he dit hi ha una davallada en el nombre de recitals i una mena de desinflament     del públic però per altra els cantants podem començar a plantejar-nos una evolució sense   condicionats polítics i replantejar la seva obra en uns paràmetres de qualitat artística més acurada. Aquest replantejament porta un temps, es produeix un silenci i en aquest temps un canvi generacional, el públic de la cançó desapareix. Es fan molt pocs recitals i tothom esta a l’expectativa. Jo crec que aquestes coses passen en tots els gèneres però no d’una manera tan sobtada. Molts cantants no ho van assimilar be i varen adoptar una actitud una mica queixosa, cosa que va ser utilitzada encara per fer més mal al gènere. Per que una cosa està clara: tot aquest assumpte de la cançó amb totes les consideracions artístiques que es vulgui, es una professió i la gent que ens hi dediquem tenim en principi dret a viure de nostre negoci... Això ha estat malentès per la nostra classe Política i jo diria que amb força ganes de “malentendre”

-Un cop es podia cantar lliurement les institucions catalanes us van donar suport?

Com ja he anat apuntant les institucions catalanes no solament no ens van donar suport, si no que varen fer tot el possible per carregar-se el negoci en aquest sentit, jo em sento agredit en la meva butxaca, tot lo demés ho puc entendre per raons polítiques, històriques, socials, conjunturals... Però que em toquin la butxaca i em diguin que la cançó catalana te que competir en igualtat de condicions amb la producció forana de les multinacionals. Això ja no m’ho empasso.
Jo entenc la cançó com una eina cultural i com a tal, crec que s’ha de cuidar. La gent que fem cultura en aquest país també mengem cada dia... La política de la Generalitat en aquesta matèria sempre ha estat interessadament deplorable!

-Quina importància creu que va tenir la Nova Cançó a Balaguer?

Crec que la mateixa que a tot el país, es feien recitals que programaven la gent d’institucions culturals sota les que s’amagaven els distints partits, la Cançó servia per donar sortida a l’activitat política clandestina i aplegar sentiments de país i d’opinió, cada recital era una manifestació i una reafirmació de l’oposició al règim franquista.


-Que creu que teníeu i teniu en comú els diversos cantautors de la N.C.?

Tots lluitàvem contra un regim feixista.
Actualment tots lluitem per sobreviure i distingir per on ens la foten...La corrupció es una taca d'oli que s'ha estés per tot arreu.


-En els seus recitals, quina era la resposta de la gent?

Quasi sempre expectant, amb un silenci molt atent, hi ha molt interès, per que la gent està molt avesada a que els textos de les cançons siguin d’ínfima categoria poètica i jo treballo amb materials de molta qualitat literària. De vegades gens fàcils. Això sempre ha estat una constant de la meva producció, que em situa forçosament en un sector poc comercial, però per altra banda em dona moltes satisfaccions, sobre tot quan algú et dona les gràcies per no haver-lo tractat d’idiota.

-Com era el públic de Balaguer?

Una mica especial, si... difícil de convocar, irregular, però molt agraït, a mi m’agradava actuar d’en tant en tant a Balaguer era, com un termòmetre per a mi.
Els anys que havien anat be a Balaguer també anava be en general ; Quan a Balaguer la cosa no anava... malament. La Maria del Mar Bonet ho feia cada any a la Plaça del Rei-Tinell . Algú també es va cuidar de que aquella bona costum s’acabés ... L'enveja és un esport que es practica arreu...

-L’hi van censurar mai alguna cançó?

 -SI. moltes vegades,  encara guardo copies de repertori plenes de segells. Però si t’ho mires be eren ben tanoques els censors, anaven a preu fet, hi havia unes paraules tabú però com que no sabien llegir entre línies els podies colar uns gols impressionants.

-A part de Vostè, hi havia altres persones que fessin aquest tipus de música a Balaguer?

Si, hi havia en Pau Gabarrella i el Manel Montañés que feien un duo i cantaven unes cançons molt bones, ells varen fundar posteriorment el grup Octubre ja dins el llenguatge del Jazz-Rock i varen fer dos discos molt reeixits.
També ja una miqueta mes endavant varen sortir Rehenes amb en AGuillen Pedra i també amb en Xavier Monge que n'és un gran Músic i Pianista. Sovint vam col·laborar. I encara ho fem amb el Pau gabarrella que ha fet el arranjaments del meu proper disc. o el Xavier Monge. Unaltre gran music que va treballar molt i que es un gran percussionista es en Toni Meler que ha treballat sovint amb l'Ovidi Montllor i el Toti Soler a part de moltes altres coses. Tot això va sortir de la feina del Mestre Sauret i de l'Enrriqueta Tena que n'és una gran directora de coral. Mes reconeguda a fora de Balaguer que a dins. Però això sempre passa, quan passes del pont !!es una dolencia psicològica dels Balaguerins la por de passar el pont ...Deu venir del setge del Castell Formós... 

Foto Quim 1974

-Quina relació mantenia i quines característiques teníeu els cantants de Balaguer i comarca?

Amb el Pau i el Manel vàrem col·laborar en moltes ocasions , en aquell temps jo estava integrat en un grup de cantants de les terres de Lleida, el Grup Ponent, que aplegava sota una mateixa oficina de manegament cantants com el Xerric de Mollerusa, el Jordi Oró d’Artesa de Lleida, el Miquel Sancho de Lleida o la Teima també de Lleida en Pau i el Manel també varen formar part del Grup Ponent . Fèiem bastants concerts per les comarques i ens la jugàvem molt, cantàvem sense permís governatiu i de vegades acabàvem al “quartelillu” de la Guàrdia civil. Érem tots força agosarats pels temps que corrien però no ho canviaria pas, eren temps foscos i plens de problemes absurds i alhora d’esperança compartida. També hi havia un bon mobiment en el camp del Rock amb Primavera Negra i altres grups , i amb el xavier Baró de fil conductor i creatiu en aquest camp .En Xavier Baró es un autor molt important per Lleida , i amb el temps se sabrà i es reconeixerà .Perquè per a mi es un gran creador. Temps al temps... També cal remarcar la feina d'en Xavier Ribalta que n'es un Històric que fou el primer que va eixir cap a fora i va fer molta feina a París degut a un exili polític forçós... de ben segur que em deixo molta gent que brega per la musica en aquest pais nostre que n'és un erm cultural de proporcions gegantines , tant com la presa de Camarasa,
en el seu temps la més gran d'Europa!!

dijous, 6 de juny del 2013

ARA FARÀ UNS DEU ANYS I MIG...

Miquel Àngel Tena i Rúbies


Mollet del Vallès 15 de Gener de 2003
Estimat Xerric:

Ja m’imagino que forçar-te a emetre un veredicte sobre les meves cabòries es una falta de primitivisme i demostra que en realitat, en aquestes coses de la literatura, soc un pota tendra. Jo de fet escric poc i sempre que ho faig es que estic enamorat. Val a dir que aquest cop l’enamorament em dura mes enllà dels tres anys preceptius, del trastorns endorfínics habituals en la bioquímica sentimental. Es així per alguna raó desconeguda que no penso investigar mes enllà del que la poesia em dicti. Ja en tinc prou, em basta.
Soc un home sentimentalment feliç. I això amic meu, als cinquanta, es quasi una proesa. Donem gràcies i callem.
He tingut algunes dificultats per entendre, del tot, els teus comentaris, per que el recull, d’ençà de l’últim enviament que et vaig fer, ha canviat molt de lloc i d’extensió.(Vaig esborrar l’email i no tinc la referència ). Alguns dels teus apunts ja se’m feien evidents altres no.
Quan al poema en que em dius que prometo massa. Et diré que encara vull anar mes lluny. De fet no es una prometença, es un acte diari que practico amb delectança. La meva actual relació amb la Roser es basa en un respecte exquisit de l’espai vital d’ambdós. Es el que volia dir amb el poema i ja fa dies vaig canviar-li el futur per un present encara més arriscat. Soc així, Pep, que voleu que hi faci!!
Si que tens raó en el canvi brusc que representa el poema “sociorrealista” però es que jo no m’he oblidat mai de la Zoraida , i el seu “Bonnie and Clyde....van afusellar per arterioscleròtics tots els poetes sociorrealistes....” , sempre serè fill de la baralla, i ara es un moment molt mes crític i mes global del que en la nostra maduresa còmoda i contemporitzadora ens pensem. Es evident que els fills de l’estètica només han fet llaminadures. Tots abocats al taulell de la pastisseria buscant al mestre...com em tocaven els ous els Quinze del Tarot i les collonades de l’estil “La poesia esss.. a dirr.. La follia!! Yujuu!!. Soc poeta: Parla’m de mel i d’abelles!!. La poesia del mon va per altres camins, els camins de l’home que toca la mort i la vida i queda tocat. Tu be que ho saps Josep. I els camins son infinits. Es veu i es palpa. Es la llei del pèndul. La llei del Tao. El mon no avança: gira. I Fi

Es curiós que em proposes partir o segmentar alguns poemes, del Llibre de Mario, que en el seu origen ja estaven separats. De fet tot va començar amb un llarguíssim poema sense massa solta ni massa volta. Que després vaig fragmentar i mes endavant vaig tornar a recompondre i ampliar en una mena de desguàs de greuges que ara ja em cansa . Ja n’hi ha prou. L’altre dia vaig posar-hi punt i final.

Altrament tot gira a l’entorn del descobriment que vaig fer l’any passat sobre la Poliomielitis i la versió oficial que es va donar de la malaltia a partir de la invenció de les vacunes als anys cinquanta. Interessava donar el cas per acabat i proclamar el triomf de la ciència. Es va amagar que la polio era una malaltia progressiva que no s’estabilitzava mai i que acaba amb les reserves neurals dels malalts mes tard o mes d’hora. La infecció pel virus Polio provoca una encefalopatia que causa múltiples lesions cerebrals. Aquestes lesions provoquen d’entrada un deteriorament de la resposta neurològica i a la llarga molts problemes físics i psicològics als malalts de polio. La versió oficial era que la polio només provocava una atrofia muscular que es podia corregir amb cirurgia i no tenia cap més repercussió. FALS!! Es un frau que afecta a les arques de la sanitat pública en proporcions gegantines només a Espanya hi ha 300 mil casos de polio clínica, segurament moltissims milers més de polio asintomàtica . Aviat es trobarà, ja hi ha investigacions que en parlen clarament, una relació amb el Síndrome de Fatiga Crònica i les Fibromialgies, la ELA, l’esclerosi Múltiple. Com a resultants totes d’una infecció vírica prèvia.
Es un assumpte de milions de persones i un frau de proporcions mundials. La Unicef mentrestant s’omple la boca de que s’està a punt d’eradicar la polio d’España. Quina vergonya!! Desprès de quaranta anys d’haver-se inventat les vacunes.!! Imaginat com està el tercer mon!!
El Mario XXXX cosí del XXXXX del Centre de Recursos de Balaguer , el que canta amb el grup d’animació infantil, La TROCA, i amic de la meva infància fou una víctima massa precoç d’aquest estat de coses, fou mal diagnosticat, mal tractat, i torturat pel XXXXX a cops de electro-xoc, fins que va morir en un psiquiàtric, abans de fer els trenta. Això succeïa quan nosaltres fèiem el grup Ponent. Te’n recordes de la Melgosa i les seves amigues infermeres? Elles em donaven noticies del Mario cada cop que l’ingressaven. Va ser una vida molt dura la del meu amic. Jo vaig tenir més sort...Només he estat un alcohòlic Èpsilon, altrament dits també Nòrdics o Dipsomaníacs: (Fals),bevia per a mitigar el dolor i la fatiga. Un depressiu bipolar :(Fals),la barreja de medicacions i alcohol em feia perdre el senderi. Un dispers crònic (cert, tinc el cervell ple forats i de llacunes) i un, moltes coses més que els metges m’han fet creure per que no tenien ni puta idea de lo que em passava. I encara no en saben res!!N'hi ha que n'han tret foça partit de tot plegat. Escribes que jutgen i fariseus que txerren ...
El primer document oficial sobre el Síndrome Post Polio a l’Estat Espanyol data del juliol de 2002. i es tendenciós i falsari.
Ara crec que la longitud en el temps de la tragèdia ja vessa i massa; Un pel molt excessiva ja i que ja cal corregir. I potser, segur, podar. Es temps de podar codonys!!
Em nego a seguir en la meva infància, adolescència , joventud i adultesa,  gratant-me el nas. I vivint sobre una mentida.
Veuràs si et plau tornar-hi , - això ho deixo al teu arbitri i absoluta llibertat- que hi ha mots canvis en l’ordre i en la configuració dels poemes. No tinc ni idea de si el resultat es millor o pitjor, em guio per pulsions. Per gustos molt volubles.
Últimament, a instàncies, sine die, d’en Riera, m’he llegit Flaubert i les seves cartes. Deu meu!! de cap manera voldria agafar aquestes manies.(Altres coses m’han interessat força). Si per escriure he de passar per allò. Renuncio. De fet he pensat que aquest cul de setmana, (no tinc als nens) em reclouré a Poblet a resar i fer-me perdonar tota la rancúnia que encara em queda. Crec que amb quatre dies de clausura i Gregorians en tindré prou per restablir la meva ànima. Acabar aquesta tirada i passar pàgina.

Ja estic pensant en el pròxim, Es dirà “Soc un cançons”. (Un títol autèntic, com hi ha món!!). Vull fer un recorregut poètic, històric i sentimental per totes i cada una de les meves cançons, i també pels poetes que he musicat, amb una ressenya de les meves relacions amb ells i amb la seva obra. - Potser necessitaré la teva memòria – Serà de ben segur (soc toreru, comte) la meva cloenda com a cantador. Ja’n tinc los collons plens de fe’lo pallasso.(Ovidi Montllor) A més no puc quasi cantar, el SPP em provoca una disfàgia crònica que em complica menar la veu. Tot i que va i be i no se pas com evolucionarà. 

Apa que tinguis tota la pau que puguis suportar

Tens un amic. Miquel Àngel


dijous, 23 de maig del 2013

RECORDES?

Me'n havia fet una capseta de fusta amb gravats
amb la tapa d'ivori envellit ,a sabre de quina tecla de piano
vell fumat d'algun cafè del dinou amb dones que fumaven
i pintors embogits d'absenta i opi poetes maleits i tísics
que supuraven gonorrea pel penis i pitejaven encara
com si res  Quina vida recordes la casa una batalla
els calaixos oberts i la roba per terra culleretes i griffa
i bourbon de dissolvent universal de totes les malures
els llençols suats marcaven les postures del coit
que encadenàvem com si s'acabes el mon demà
i a la bocana del sota teulat del barri llatí els teus cabells
s'esventaven enrere com si fossis la  sirena d'un mascaró
Quina vida recordes la posta sobre els teulats de París,
les nits al Sacre Coeur escoltant en Bashung: Ho! Gaby, Gaby!
com tocava l'harmònica!! aquell Francès fill d'un pied-noir
i posat de belga aristocràtic altiu i seriós com un plat de faves
que feia blues com un negre de Alabama
El somriure del sol als matins del cafè i del sexe
amb olor de sexe tot amarat de sexe et feia fotografies i t'escrivia
i Tu escrivies tota molla de suor i feromones  amb aquella Continental negra i
aquella olor de niu d'animal que feia l'engolfa i
que ens embriagava Un amor amb pressures amb data de caducitat
Ho saviem  o mentírem  ho allargàrem i no podria'm explicar-ho ni deixar-ho
recorda'm vinclat sobre el piano enxarolat tocant melodies per a TU
Potser la lluna a dins d'algun fanal t'haurà xiulat una altra cançó estranya
Hi he posat una maquineta de musica amb una cançó de la Piaf
"Milord" a la capseta . Hi ha una petita manivela i un ressort 
Hi ha també les teves fotografies, unes arracades de quincalla
i els teus poemes escrits en quartilles ... "espero dejarte libre para que sigas conmigo"
i un collaret de perles de Manacor que no t'agradava i 
cromos de'n Toulouse Lautrec i un dibuix d'en Ramon Casas 
que vàrem trobar una nit prop d'un container i
un botellí de licor de Pastís encetat i apegalós
He provat si funcionava en obrir la capsa la maquineta de música
et voilà! funciona ! Quina vida!! recordes...

                                                                                       
                                      a Giuseppe Mustacchi : de personatge: Georges Moustaki

dimecres, 22 de maig del 2013




RAFAEL SUBIRACHS PRESENTA: OPERA NABÍ DE JOSEP CARNER



Rafael Subirachs
Foto de Rafael Subirachs
Cantant i compositor, músic en actiu d'ençà l'any 1967 quan va entrar a formar part d'"Els Setze Jutges", com a cantant de música popular moderna, activitat que ha desenvolupat in crescendo en una línia de continuïtat creadora. De fer una simple cançó sobre una poesia pròpia o una poesia de Joan Salvat Papasseit, o d'altres poetes –va ser el primer musicador de poesies de Miquel Martí i Pol–, fins l'elaboració de l'òpera «Nabí», sobre l'obra mestra de Josep Carner, «Passeig d'Aniversari», obra simfonicocoral sobre l'obra homònima en poesia de Joan Vinyoli o «Verdaguer 2000 Cançó de la terra» oratori simfonicocoral sobre poesies de Jacint Verdaguer entre les obres que destaquen de compositor.



Fragment musical que correspon al fragment final del Cant III. La tempesta i correspon també a l'episodi bíblic del Llibre de Jonàs, capítol primer, versicles 14-16, quan els mariners llencen Jonàs per la borda per aplacar la furia de la mar.

divendres, 10 de maig del 2013

Jordi Gasión i la delicadesa

 
Deu ser que em faig vell i tou i que ja estic de sentir cançons fins al capdamunt de la cresta del cap i que em dona la sensació que de cançons ja se'n han fet massa i que ja no calen i no serveixen per a res perquè la gent n'està embotada i ni les compren perquè si de cas ne volen sentir una se la baixen i punto. Serà que allò que abans em motivava tant ara tan se me'n fot i faig com quan tenia que escoltar maquetes a la Discogràfica on feinejava i només amb un minut d'escoltar la veu o el so o de quin pal anaven aquells milers de postulants a ser emuladors d'altri que havia tingut èxit per xiripa, ja entenia prou i em repassava 30 maquetes en un viatge a la Seu d'Urgell a les sis de la tarda per veure que tot anés ve per un bolo dels Sopa de Cabra . Serà que m'he fet vell i cínic i ja tan se me'n fot que un xaval tingui l'ànsia de ser qui no es , ni serà mai , total i al capdavall i per a l'ultima instància follar-se la de la quarta fila que li fa el pes ... Com havíem somniat fer tots .. Que rarament quan m'arriba alguna cosa me l'escolto de dalt a baix i ho torno a fer per trobar-li el mèrit i ho torno a fer per que ja m'agrada i em fa més suportable el el pas lent  del matí . No se perquè serà que aquest  xaval , perquè encara es un xaval , em diu i em mou coses que els altres no remouen ni a tirs d'escopeta "recortà".  I després de pensar-m'ho, ahir a la nit mentes tornava de la congregació i el vaig tornar a posar al aparato del cotxe. Ho vaig descobrir . En Jordi Gasion converteix una cançó d'en Cohen en una preciositat que no sembla del Cohen sinó que sembla seva perquè imprimeix delicadesa i "phatos Humà" a tot allò que fa .I ho fa d'una manera que ratlla la linea que separa als singulars , dels plurals . D'aquells que faran un dos tres discos i no quedara d'ells més que un record llunya entre els amics i els parents i els "Altres" els Singulars, que es quedaran per a fer una obra que durarà i penetrarà amb el temps i una canya en l'inconscient de la gent que encara escolta cançons. I ens acompanyarà la vida com una banda sonora de la nostra pròpia peripècia. Vull pensar que el meu actual desinterès es transitori perquè encara em fa trempar escoltar "delicatessents" ,musiques inspirades, lletres que diuen coses i fan reflexions vitals que valen la pena , preguntes i respostes que creuen en la vida, malgrat que la vida cada dia cotitza menys en borsa... Li he d'agrair al Jordi Gasión que no doni per acabat el mon i que segueixi fent cançons i versions assassines que es com han de ser les versions o no cal pas fer-les. Que nomeni de fracas allò que es tan ben reeixit i tan subtilment interpretat. A cada vegada mes detall en la veu i en l'expressió a cada cop de geni més simplicitat . El Mestre Txopeitia fent dibuixos i paisatges tan delicats com la veu... tot es harmònic, no hi ha escarafalls, ni cal per a res fer demostracions de força. La força rau en la idea mateixa. I es la força de la simplicitat i la delicadesa que arriba directe al seu destí . Al cor ,on rauen les emocions gasoses. En Gasion canta sentiments que son emocions liquades. Sòlides i definitives. Madures. 

Compreu cançons que la cultura es de pagament . Mai va ser propietat de l'ajuntament de turno .


dimarts, 7 de maig del 2013

Laisse venir...

Si no t'hagués conegut mai m'hauria perdut
entre mig de les bardisses pels aiguamolls
de la vida que avança estellant No hi a pietat
ni dolçor ni altells on somniar que tot va be
Si no t'hagués vist venir vinclada en el dolor
d'una cadira vella de bova i rodejada
de llibres que llegeixes distreta mirant
per la finestra nova de la casa que vols
de la casa que fas i refàs amb la teva petjada
de ballarina trencada d'esforç del viure ingrat
dolorit d'estar sola mirant com els peus de la gent
inventaven llenguatges ignots que tu interpretaves
Si no t'hagués conegut esperant l'avenir tan incert
si no m'haguessis reptat amb el pas d'una dansa tan bella
Ni jo fora Jo ni TU fores qui ets ara ja tal com ets
Com seràs com seré com voldràs com voldré
Si no t'hagués conegut mai m'hauria perdut.
Laisse venir... laisse venir... se que el temps juga a favor teu.

divendres, 26 d’abril del 2013

Puig que la mort no existeix
mai dels mais m'encalçarà la por per ormeig de la vida
la meva vida perviscuda i lluitada
que m'estimo mes que a mi mateix
perque jo no soc aquell que viu
soc el que mira com l'altre sobreviu
i n'observa les fallides  les alegries
i per damunt de tot em fixo com estima
aquest ninot que diuen que soc jo
al gran teatrí que n'es lo  mon .
No us meneu a confusió
Jo no soc el personatge
Soc el tilellaire del que somnia.

divendres, 22 de març del 2013

L'am.Proba del cotó

cada vegada que li feia la proba del cotó em fallava -
i malgrat cada vegada jo me l'estimava mes.

Cada cop em fotia mes esta clar .Un es un home  integre i home al capdavall
es pot deixar desestimar feins a cert punt .
Pero Ais! cada vegada que li feia la probadel cotò
em feia sentir d'aquella menera---
I pensava millor no fessis com el calamar d'en Ferrater...
No fos que per amor et posseisis una bossa de plastic al cap.
calla calla no digos tonteries!!

dissabte, 16 de març del 2013

ET VAIG VEURE...



La vaig veure asseguda en un banc de la plaça d'Olot. Desentonava, rodejada de fulles , escombraires i algun borratxí. Tan ben vestida i tan bella , plorava amb un desconsol urgent. Mirava al seu redós amb un tic de confusió .Com si busqués alguna nansa on agafar-se. Com si se l'estigués enduguent un vent secret . Això es el que semblava. I.  Era Tan Bonica que feia patir. Jo, assegut al cotxe esperava que vinguessin de comprar , escoltava  aquesta cançó i la mirava . Llavors la vaig veure... mes aviat ella va veure que la veia... i va fer un esbos de somrrís com si es disculpés... vaig decidir sortir del cotxe i anar-li a dir que; No estava sola . Que la tristesa no dura sempre... I em va dir; - No .. si no estic trista .. ploro d'alegria . M'havien dit que tenia un càncer i ara resulta que fou un error de diagnòstic .No tinc cap càncer !! I jo, perplex per gir inesperat de la situació .Li vaig dir: es igual .No estàs sola!! Em va donar un peto apresurat i va sortir corrent . En quatre gambades es va girar i em va dir : Tu tampoc n'estàs de sol.

dimecres, 13 de març del 2013

NO US MENGEU LES FULLES DE LLORER




No us mengeu les fulles de llorer
els uns als altres,
terra endins hi ha massa hams esperant aigües revoltes.
Des del paisatge concret del riu i d'oliveres
a l'angle més meridional
d'aquesta terra tan ben adjectivada ja
en un assaig de càntic
el vostre happening sembla un espectacle brillant
castells de focs desfets en molts colors
de moda i modes,
crits de gavines giravoltant pel port,
pluja que cau inútil i es perd sobre l'asfalt,
llavor germinativa sembrada en terra forra,
força del mar que es desfà en broma contra els penya-segats.
Recordeu la paràbola que ens contaven a l'escola
del feix ben lligat i de la força.

"D'amors d'enyors i d'altres coses" MARIA ZORAÏDA BURGOS
  • La poeta Zoraida Burgos


  • Zoraida Burgos (Tortosa, Baix Ebre, 1933) és poeta i narradora. Diplomada en Biblioteconomia per la Universitat de Barcelona, ha exercit principalment de bibliotecària. Ha estat, durant molts anys, l’única veu femenina de la literatura de les Terres de l’Ebre i forma part —juntament amb Jesús Massip, Manuel Pérez Bonfill i Gerard Vergés, entre altres— de la generació de la postguerra catalana a Tortosa. La seva trajectòria literària s’inicia l’any 1970 amb l’obtenció del premi Màrius Torres pel poemari -D’amors, d’enyors i d’altres coses.- A part d'altres llibres de poemes Com Vespres, Reflexos , Cercle de la nit , Blaus. Cal destacar també la seva obra en prosa (L’obsessió de les dunes, 1993)- que va rebre el guardó Josep Pin i Soler el 1993 i la publicació de diversos llibres de narrativa infantil. com: Les culleretes de Lluna , el Mussol que va obrir els ulls de dia, la negreta Safu i el Narcís... Participa en varis projectes col·lectius sobre les terres de  L'Ebre I realitza la traducció al català de  "Carta desde la presò de Birmingham" de Martin Luther King

dijous, 21 de febrer del 2013

MOGUDA A LLEIDA.... SI MOGUDA

Ara fa un temps semblava que a Lleida hi tornava a ploure mes sovint. El Mestre Xavier Abrego Chopeitia havia fet un segell discogràfic: Klamor Discos, probablement l'ocult catalitzador de tota la moguda, que arreplegava la feina de una colla d'arreplegats que de fa mil anys que malden per tocar i passar de la frontera d'Igualada ... Lo Mister Jones , Lo Pardal Roker , els recentment rehabilitats i alliberats Rehenes Amb en A. Guillen Pedra i en Mestre Monge , Lo Fill , Altrament dit Jordi Gasion , i lo Xavier Baró que si no fos d'Almacelles seria de Zincinatti... La Meritxell Gene, Autora .cantant-autora i polivalent corista del que faci falta i més.( Gracies pels coros al Turó he???) Aquella altra Noia Morena de la que mai me'n recordo del nom però que es molt bona ( s'accepten aportacions )A si!! la Clara Vinyals, el Manel Montañes- Monta que ha tornat a fer coses amb lo Mestre Monge i les ha deixat gravades en vídeo cosa d'agraïr...En-Fado i la seva Carol-carismàtica veu cantant. Lo Josep Luis Esquer que n'ha tornat a fer un parell de produccións d'una qualitat increïble. Encara que era d'esperar o no es podia esperar menys del music mes sigilós de Lleida , ara disfressat d'un altre:  un tal Feel. I de ben segur que em deixo un munt de gent que també hi breguen. També en el camp de la Poesia . La sequera con substancial a les terres de l'Oest sempre ha estat una sequera falsa , mai fou veritat de tot que a Lleida no passes mai res .Lo Jordi Prenafeta , L'Amat Baró i els seus sorpresius recitals a traició com cal !!!  en Carles Mª Sanuy sempre entre tramoies ell, treballant amb en Toti Soler com aquell que no fa res i  destil·lant la dossi justa de vitriol per tal de que tot fumeigi i piqui una miqueta , no massa... Només que ara sembla que tot passa a l'hora i resulta engrescador. Si. I no parlem dels cl'assics com lo Pané o lo Borrell , en Pàmias i lo Jaume Pont i lo Rovira , que aquestos sempre hi han sigut ... Fins hi tot la pintura s'engresca amb en Josep Pascul i l'Amic D'Alpicat Ignasi Puente i Marrot que sempre posa el seu local acollidor a disposició de l'Art i de l'Artista . I lo Mestre Astudillo i els altres que encara fan unes fotos que em posen la pell de gallina  i... Fins hi tot sembla que algun "Maneu" s'ha posat les piles hi ha muntat un rondó de bolos (Hey!! que amb un no n'hi ha prou he????) Si no fos tan vell me'n tornaria a Lleida a reviure temps passats, Perquè ara les coses estan aparent-ment mil vegades millor que en els temps del Grup Ponent, però la carcanada no em tira, així que millor m'ho miro en la "Distanssia" que no es el olvido... M'entusiasma que el Gasion tregui un recull de cançons de factura acurada i bellíssima , que el Baró faci forat al Barna Sants i passi de ser un cantant de culte a ser liturgicament reconegut en una gran Missa concelebrada d'una vegada!! Com un dels grans aportadors de materials de la música d'aquest país ingrat que suportem . Materials per cert d'un gran  interès Històric . No conec ningú que hagi fet una síntessi de llenguatges de la categoria de la que ha fet en Baró . Crear un nou llenguatge potser es la proesa mes gran que pot fer un autor . No m'hi valen remix , ni fusions, si no son per a crear un llenguatge nou , i en Baró ho ha fet , pas per pas , com en una dansa premeditada. Aquest home senzill que es fa el Misteriós per tal de passar apercebut...en contra de la seva timidesa... ha creat un llenguatge . I ara gravarà un recopilatori en Directe . Ja era hora !! i benvingut!! que a Lleida passessin coses , i Ara es l'Ara d'aquest Moment , Ara estan passant !! Fora bo que la penya acudís als directes. Massivament, amb desmesura, talment fos un fenòmen de masses desmadrades!! Potser aixi els artistes amortitzarien de lluny, els anys de travessadesserts que han aguantat estoicament. El disc avui ja es un "producte " acabat , i l'artista viu de ser-hi en directe. Mai millor ,  ni més autèntic que ara !! S'acabat la comèdia.  Comença el concert!!! s'acabat la cultura subvencionada de la mediocritat , una entrada val 3 Euros o 6 tan se val, a preu de fa 30 anys!! que voleu més??? A! si!!! que portin als Manel per la Festa Major!! O al Loquillo per Enèssima...Com si aqui no hi hagués ningú que es mereixés cobrar un catxet com Deu mana !!

dimecres, 30 de gener del 2013

dilluns, 21 de gener del 2013

EL LLOP LELO


Al Montsec, ja fa molts anys, hi havia una manada de llops, eren uns llops “casolans”, més rossos que grisos, coneguts de la gent que de tant veure'ls els hi havia adjudicat un nom a cadascun i tot... la manada es mantenia en els seus territoris i mai interferia amb els pastors ni amb els pagesos que feinejaven a l'altiplà de Gabrieló, com en un pacte tàcit de mutu respecte i de no agressió. El cap dels llops era l'Ullal, li deien així perquè a part de ser mes fosc, -quasi be negre-, tenia uns molt llargs i afilats ullals blancs que ensenyava sovint a la mes mínima indisciplina des seus congèneres. En la societat dels llops, el cap de la manada estableix els límits del territori, va sempre amb la cua alçada i és l'únic que pot cobrir les femelles. Els altres llops, els de segona categoria, tenien que portar la cua entre les cames, disminuir la seva agressivitat cap a L'Ullal i el seu impuls sexual per les femelles. No tenien dret a aparellar-se i estaven en un permanent conflicte emocional per la seva pèrdua de dret al territori . Si poguessin matarien a L'Ullal, però no poden i ho saben. Ell llop negre és massa gran i poderós, es dominant i te els ullals mot més desenvolupats que els altres : En erigir-se com a cap, quan s'estava formant la manada i els altres llops eren joves, la seva transformació fou producte de tota una cadena de fenòmens hormonals que li van permetre adquirir més força i més preeminència sobre els altres. Modificant inclús el color del pelatge , el seu tamany i les seves dents. Encara que algun dels llops secundaris pogués tenir la sort de matar-lo, no tindria temps per adaptar-se al seu nou estatus de Cap i els altres el matarien també o moriria de por per que la responsabilitat l'ofegaria. Moriria d'un infart per estrès!!!
No sabria restablir els límits del territori, ni imposar als altres la política de relació amb els humans que protegia a la manada. Per aquesta raó l'Ullal n'era respectat pels pastors que inclús arribaven a dir sovint “Que duri molts anys aquest llop negre perquè d'ençà que hi es ell, les coses van molt be per a tothom”
Una mati rúfol i fredós, una colla de caçadors de Barcelona, amb la seva acostumada desconeixença de l'equilibri de les coses, es va trobar a l'Ullal al damunt d'una gran pedra, marcant el seu territori, davant dels qui considerava uns intrusos. Perseguien un porc senglar, però en veure aquell exemplar de llop tan gran i magnífic, el seu instint depredador mancat de seny, els va fer disparar sense ni pensar qui era aquell llop majestuós, que semblava no tenir-los cap mena de por. L'Ullal va morir pel dispar d'un estúpid caçador de ciutat que anava vestit de militar i que de seguida es va voler fet una foto aixecant el cap del gran llop com si hagués fet una gran proesa.
Entre la manada hi havia un llop boig, Un que de cadell s'havia despenyat per la Canal de l'Embut i uns pastors l'havien trobat mig mort prop de la font de Gabrieló, el van dur al veterinari, i el van curar de les múltiples fractures que s'havia ocasionat amb la caiguda... el van tenir prop de sis mesos engabiat i com que era cadell el van tractar com a un gosset i va compartir gàbia i menjar amb els gossos d'atura d'un pagués que vivia al Mas d'en Gasol al camí de sant Alís. Com que creixia de presa i de vegades ensenyava les dents als altres, aviat van decidir tornar-lo a aviar al territori dels llops i ell com era natural es va reincorporar a la manada com un llop secundari
...Però..Vet ací que aquella experiència amb els humans, els ramats i els gossos d'atura, que havia viscut, sumada al conflicte de l'accident terrorífic que va tenir, el van fer tornar més agosarat que el altres. No s'enfrontava directament a l'Ullal però feia una mica el que volia , “anava per lliure” es permetia llicències amb les femelles i de vegades anava fins als Masos a tornar a veure als seus antics amics .A la vall li deien el Llop Lelo, perquè no es comportava ni com un llop ni com un gos i no seguia ben be els estrictes paràmetres de la seva especie. L'Ullal el tolerava perquè estava desconcertat amb el seu comportament erràtic i els humans l'acollien amb displicència perquè el consideraven un llop boig i carinyos com un gos .Però de fet el Llop Lelo, era un gos dominant quan estava entre els gossos dels pastors perquè només el veien arribar que tots abaixaven la cua i li retien el coll . Segurament que la manada no s'esperava que al morir l'Ullal i començar les lluites rituals per a substituir-lo
- El llop boig comencés a canviar el color del pelatge i a aparellar-se amb les femelles sense que li ensenyessin les dents  De fet les femelles ja l'havien triat com a substitut del llop negre perquè ja els havia pessigat els malucs motes vegades, mentre es feia el “Lelo”. Algun llop secundari li va voler plantar cara  però els seus ullals ja eren mes llargs que els de qualsevol llop de la manada i també era més gran i poderós degut a que durant un bon temps de la seva creixença va ser alimentat amb molta cura pels humans. No va tenir cap problema per a fer-se el Cap de la manada.
La seva comprensió instintiva dels dos mons el va fer de seguida un cap encara més eficaç que l'Ullal i els pastors van trobar mot encertat que fos ell qui s'acabés imposant als altres llops... Si la manada hagués començat a invadir el territori de les pastures, ells mateixos haurien anat a matar al cap per tal de que canviessin de comportament. I ho haurien fet encara que haguessin tingut que eliminar a tota la manada .Perquè els pagesos no estan d'hòsties !!! i son molt més dominants que els llops!!
I Així fou com el llop xalat “Lo Lelo” que li deia la canalla del poble, que n'havia tingut un ensurt paorós de cadell i havia viscut una experiència extraordinària per a un llop, va esdevenir cap de la última manada de llops que quedava a la Vall d'Àger.

                                                          Al Françesc Puigpelat -autor de "Els Llops" en homenatge 

dimarts, 15 de gener del 2013


Lo pis s'havia quedat desert , quasi ni eixecabem les persianes. Era ben be una epidèmia de tristesa ... s'havia de buscar un culpable .El pis , el telèfon .l'aigua ,la llum... set mesos d'atrasos que vaig acabar pagant Jo... però endementres tothom va marxar xiulant, havien trobat el culpable de tot ... i havien aprés a medrar...



No se si mai seràn certes totes aquestes coses
No se mai que he de fer
quan es fa fosc la casa sembla un claustre
i si encenc els llums m'esfereeixo.
Lo  Ferran no parla, ni menja , només dibuixa
de vegades passa l'escombra.
Ja veus que queda...
Sempre puc besar-me el bíceps dret
Sempre puc immaginar-me situacions possibles.


dissabte, 12 de gener del 2013

TINC UN AMIC QUE PINTA POESIA

(Tardé un año y quatro meses para encajar las bellas i duras i épicas metàforas de Tus poemas de bondad, sobre cada cosa i comprender al fin la profundidad de tu pensamiento; Amigo mio... . - Sé que sabes que estoy tan distraido que no me lo tendràs en cuenta. Y tambien sé que tu amistad es para mi como las botas para el gato. - Que perdido estaria todavia en la desmemòria sin tu ayuda Javier!!!) - TU tranquilizas las aguas de mis estanques turvios i me permites ver el fondo de mis fondos,  donde nadan los peces de colores...)
                                                
***



No estoy deprimido.
Solo estoy distraído ante la belleza del mundo”.
Me dices amigo, mientras libélulas de cristalinas transparencias ciegas,
voltean contra tu cielo de vidrio.
Y ante el espasmo de tu retina intentas en vano abrir la cortina.
Y contra un muro de luz de estrellas.
Fuera el océano se precipita contra imbatibles centinelas de piedra.
Y abandonada a su suerte la materia indeleble se espuma.
Y chorros de acero con lenguas de flujo sucumben ante el panorama de los abedules muertos.
Y así en el suceder de las olas, en el rumor de su antojo.
Revolotean inquietas sombras que anidan en los ojos donde la luz se derrumba.
Y rebaños de sanguinarios y enfurecidos búfalos se inquietan.
Y con sus patas peludas de ira pueblan las cejas.
Y el estruendor de la marea, en rabias de espuma y estampida ,
Abandonan la guarida y mugen con bravura al toro de la noche que reclina.
Y se espantan las amapolas rojas que como mariposas expandidas.
Lívidas descansan en la quietud de la tarde, asustadas, mustias y heridas.
E inquieto el corcel de la noche con sus espuelas de estaño hiere los ijares de la luna.
Esgrime con alarma su guadaña y amenaza con segar el campo de la alfalfa.
Que ante el acero helado entre tréboles palidece y se desangra.
Y tiemblan asustadas las margaritas del miedo como perros rabiosos ante una mano alzada.
A lo lejos amenaza tormenta.
Y el cuervo negro extiende su terciopelo de negras alas.
Y sume en la quietud dels obituario las lejanas plegarias del convento de Santa Clara.
Y los salmos a Dios tropiezan contra el muro de ignorancia en el cuarto de costura de las Salesianas.
En las catedrales de la luna los peces arcaicos se ahogan al petrificarse sus branquias.
Y en la mañana entretejida con suspiros perecen las almas en el fragor de las almohadas.
Cuando la salivilla blanca de los peces ranas se seca en la erosión de las escamas.
Y tú asciendes por el desfiladero de las especies disecadas expuesto a la erosión de las canas;
Y en la procesión de orugas de la Santa Compaña van repartiendo pétalos de rosa las núbiles i livianas.
Y con transparencias inusitadas se va encendiendo la insatisfecha carne humana.
Sedienta de besos y enarbolada de lisuras de manzanas frescas de sonrisas blancas.
Y la rosa de los vientos levanta las faldas.
Y el susurro de la tarde nemorosa ante el rumor de las aguas quietas,
sus lúbricos cuerpos desnudos lucen como velas hambrientas ante Diosas paganas.


Y tú me dices “Javier no estoy deprimido.
Estoy distraído ante la belleza del mundo”.
Y yo te comprendo, pues como Edipo castigado a la ceguera de los mil ojos de insecto,
trato de palpar con mis tentáculos de oruga irreverente las sutiles hebras de la escarcha.
Y como modistilla o zapatero de ojos sin legañas, con la precisión inefable de las arañas,
tejo incansable la túpida red que , desde el inicio del Mundo, hacen las parcas.
Y como Penélope obligada por una fidelidad que transciende,
intento en vano desenredar del ovillo el esqueleto invisible o la esencia inmutable de las cosas.
Mientras sutiles preguntas discurren y enredan las arcanas entrañas.


Pero todo es en vano.
Porque ante el crecer de las olas desaparecen
las huellas que los ingrávidos pies dejaros en la arena.
Y una y otra vez retornan en el esfuerzo excesivo de recuperar la memoria.
Y con el trabajo infatigable de las rocas la naturaleza cristalina del Mundo se quiebra.
Y las esencias se pierden en la bruma y los claveles mueren en su insana locura.
Entre el hazmereir de las quisquillas, la sonrisa burlona de los camarones
y el sarcasmo de las ostras.
Y otra vez empieza a crecer la luna con su ciclo interminable.
Y en la menarquia de las amapolas las jóvenes doncellas cuentan los días.
Y el viejo verde de los mares ante el temor se regocija y fuma su cachimba.
Y al caer la tarde cuando el sol bruñido en su sofoco descarga sus ardores y se refresca en el agua.
Una larga sombra o ancha estaca juega al equívoco de su viril constancia.
Y las Jóvenes doncellas juegan al escándalo y se cubren y tapan las caras
con sus tocas blancas de novicias rancias.
Y cuchicheando se cuentan sus pequeñas maldades como verdes ranitas en espera de estreno.
Y el croar invade las charcas que al atardecer en els verano se alarman,
ante el atrevimiento del Fauno que de su enorme miembro se ufana.


Y así continua la vida.
Y yo contemplo por mi ventana el ocaso del sol incendiando las montañas.


No amigo, yo tampoco estoy deprimido, me deprime ver como la vida pasa.
Me deprime mi esfuerzo vano de apuntalar mi esencia de existidor.
Mi amarga esencia de sufridor de los andamios del aire y de las cosas vagas


Mientras veo como te distraes ante la belleza del Mundo cuando no cantas.




AL RAPSODA Y CANTAUTOR MIQUEL ÀNGEL TENA RÚBIES
de su amigo : LEON CANTABRO
FRCO. JAVIER GARCIA QUINTANA
BARCELONA 10 DE AGOSTO 2.011




divendres, 11 de gener del 2013

LO JORDI GASION N'HA TRET UN DISC ...



No fa gaire que en Gasión "Lo fill"  me va enviar un disc amb unes cuantes cançons de factura molt  delicada , molt ben pensada i molt ben inspirada , I com que a mi aquest xiquet ja em va deixar parat una vegada que el vaig veure a Lleida amb tota la banda i el Mestre Txopeitia al "mandu"·Doncs avui us vull parlar , i parlar be,  de les bonances d'aquest disc, - diguem-ne ja "projecte" ,- entrega, -paquetet de cançons . Perquè avui mateix,  això de "fer un disc" ja ha ben passat a la Història , avui en dia, diguem que l'artista està en estat "d'evaluació continuada" i li es millor anar penjant l'obra a la Xarxa, que gastar-se los quartos editant amb una Discogràfica que no li pagarà mai un duro, perqué estan totes en suspensió de pagaments . L'Aventura de muntar una editora de discos es una cosa que es fa per amor a l'Art i per plaer de seguir editant música en format de disc , quan la música ja no necessita format perque n'es tota penjada del núbol i tot cristu la pot comprar o robar quan vulgui i a plaer. -Reflexions tangencials a part. Us volia dir que val la pena i n'es un plaer d'escoltar aquestes cançons del Jordi Gasión .Formen un corpus unitari , diguem que son cosines germanes totes elles menys una que en va posar d'un altre autor desconegut que fa uns trenta anys va editar un disc ... com que Jo no faig de crític ni penso que en tingui ni idea de criticar , pos no us en faré una dissecció perque no la faria be . Només us en diré que a mi m'entusiasmen aquestes cançons .De seguida hi vaig reconèixer l'antecedent de L'Isidor Marí i els UC.  No perque en sigui una còpia, sinò perque en destilen la mateixa  dolcesa i el mateix tarannà, i per a mi que la mateixa qualitat de cançons intemporals   Son cançons reposades, reflexives, allunyades de la música exitativa que s'entesten tant en embotir-mos al cap, les Radio-fòrmules . Lo fill ha crescut i s'ha afinat tant en la interpretació com en la composició dels temes que fa. Les lletres segueixen dien coses d'aquella manera un pel sorpresiva i alhora carregada de la dolça manera de parlar de la gent dels Costers del Segre...  i com que per a mostra un botonet us en deixo un tastet perque us hi aneu acostumant i ja "me vaig despediguent" per a no fer-me pesat , aneu als concerts d'aquest home que es un bon home i un bon Artista . Doneu-li la oportunitat de viure de la música i ell us donarà cançons que us acompanyaran per sempre ... Paraula .


Data de publicació: 20/11/2012
Jordi Gasion ha passat per l'Estudi 3 per presentar-nos el seu nou disc "Un altre ahir". Aquest és el segon treball de Gasion després de deixar enrera el seu projecte "El fill del mestre". Les melodies de la seva guitarra i la seva veu segueixen donant una personalitat inconfusible a les seves cançons.
  • Llicència estàndard de YouTube 


    Data de publicació: 29/10/2012


    AL TURÒ DE CADA VILA
                             Joann Barceló. Miquel Àngel Tena. Jordi Gasión

    A punta de sol se'ls veu traficar
    quan munyen la nit les últimes bruixes
    s'apleguen al cor d'un sec canyissar
    els nens febrosencs que planten maduixes

    i enxarxen estels amb amples filats.
    Xarrupen la llum que escampa la Plata
    penjada d'un cel on astres daurats
    són peixos de gel que arruixen escata.

    Al turó de cada vila
    un ramat d'escolanets
    disfressats de focs follets
    ballen amb sotana lila.

    Apunten al sol rocs de purpurina:
    li volen buidar els Monstres benignes
    per treure el secret d'aquesta metzina
    que ens ruixa els teulats de mots i de signes.

    Compte amb l 'Assassí que us volta els sembrats!
    Es menja els infants i penja les fades,
    escanya els ocells i ofega els guillats.
    El Crim un cop més té cames alades.

    Al turó de cada vila
    un ramat d'escolanets
    disfressats de focs follets
    ballen amb sotana lila.


    Llicència Llicència estàndard de YouTube

dimecres, 9 de gener del 2013

CONVERSA...


Quan crees  alguna cosa
se't posaran potser en contra
tots aquells que volien fer o fan la  mateixa cosa.
Tots aquells que en fan el contrari d'allò que fas Tu.
I tots aquells que s'ho miren , critiquen i no fan res.
Si ets prou fort per seguir fent la teva  cosa,
sense que els altres puguin desviar el teu camí.
Seràs benaventurat.
Perquè només els lliures d'esperit
poden recrear tot allò que ja està descobert
en la memòria més profunda del simi humà
i mantenir-lo en estat de consciencia d'ell mateix.
Totes les coses que et pots pensar que inventes
ja estaven inventades d'abans...
Només cal una generació
perquè la següent s'oblidi d'ella mateixa.
Totes les lleis i els dogmes que han regit la humanitat,
han estat relligades pels poderosos
per a mantenir-se com a caps de la manada.
No t'oblidis mai que l'home es:
"infinitament més llop que el llop"

(D'una conversa amb Miquel Àngel Riera ,
asseguts en una terrassa de la rambla de Catalunya...)
Mira por on, avui m' he recordat de  que havíem comprat bombons per na Roser...

dissabte, 5 de gener del 2013

La Sort

Si perdés la memòria del tot  estimada
llavors fora feliç ja no em recordaria
d'aquelles coses que em feren anar
amb una bicicleta sense rodes
uns patins sense coixinets
uns mínims sense mínim
un res sense dret
una queixa ofegada
una mort anticipada
una fuga en Mi Major desafinada
una vida bastida al damunt d'una mentida
Si perdés la memòria del tot estimada
fora una gran sort un privilegi
tornar de zero a començar la vida
sense memòria ni records ni rancúnies
de cap mena Quina oportunitat!!
Encara que    vols dir que no hi tornaria?
altra vegada a viure entortlligat
amb una bicicleta sense rodes
uns mínims sense mínim   ?
Si perdés la memòria del tot  estimada
N'hauria d'aprendre unaltre cop a viure
una mort anticipada
una Fuga en Mi Major   desafinada
una queixa ofegada
un res sense dret
amb molta sort  potser m'estalviaria
una vida bastida al damunt d'una mentida

divendres, 4 de gener del 2013

ILLES DINS UN RIU AIXÒ ES LO QUE SOM....





Títol: Illes dins un riu 
 Tomeu Penya amb Adriana Ceballos
Disc: Una aclucada d'ull
Any: 1994

El 1994 Tomeu Penya i la cantant argentina Adriana Ceballos graven aquesta versió del tema de Bee Gees, Islands in the stream, a duet amb producció de Gabriel Mesquida.



Nina quan te vaig conèixer canvià tot
vaig venir cap a tu amb lo meu millor
ben suau dins jo
era un sentiment tot nou

Tu me fas coses que jo no sé explicar
Aferra't molt fort que no sent mal
Cada cop del meu cor és un sentiment tot nou

L'amor tendre és cec i demana dedicació
L'amor que sentim no cal conversar
I plegats sense pressa ah ah
Fent l'amor l'un amb l'altre ah ah

Illes dins d'un riu, això és lo que som
Ningú més en mig, com pot ser millor
Vine lluny amb mi a un altre món
Si estem plegats no tenc por de res ah ah
Recolzant-nos l'un amb l'altre ah ah

No puc viure quan l'amor ja s'ha acabat
Res no té importància si no tens ningú
Que et doni calor en sa nit
Per perdre el sentit de la realitat

Això no ens passarà, dubte no n'hi ha cap
Aquest amor mai no s'aturarà
I el missatge és ben clar
si a aquest dic hem vist que no hi ha fi

No ploraràs més
i estimar-me no et faré mal
I enamorats viurem com ara i sempre
anem plegats sense pressa ah ah
Fent l'amor l'un amb l'altre ah ah

  • Llicència estàndard de YouTube