dissabte, 11 de febrer del 2012

HOME BOSCÓS

Soc un home boscós. Com ja va dir Lo Vilaro de Peramola (Lo Poeta). Tirant a cepat i amb una mata de cabells flonjos d'un negre virolat de vermell de sang de tronc. I de carbó d'alsina. Tinc les mans grosses i amples. Fortes com per donar un mastegot o penjar-me del arbres. Però només hi tinc durícies a les puntes dels dits de la mà esquerra, ja sabeu perquè. I si no ho sabeu us ho diré : de tant tocar lo llaüt. Y els braços els tinc llargs i un pel arquejats, musculats de tant d'anar amb Croses o remar cadires de rodes. De les cames no en parlo gaire perquè no son el meu orgull. Me les estimo molt, i si no fos així ja no caminaria, però només em donen disgustos. Tinc la mirada d'en Banga , la d'un gat , d'un aligot...i a les bultres, els ulls se'm tornen del color milvert de les fulles de l'heura, dels lliris i els pollancres. I també com l'aigua remansada de les tolles del riu. De tant d'anar a pescar de nen, els ulls se'm claven al moviment subtil dels peixos a sota de l'onatge lleu de les voreres i als pensaments dels rostres. Soc un home boscós, em vaig criar entre arnes i carboneres. Vaig créixer de pa amb mel, oli i tomates, figues, mores, anous i avellanes i xocolata del piló. Sota els penya-segats del Montsec, i per aixós; Soc sec i abrupte com la terra que em va fer. I dolç com la fruita madurada amb llum de lluna plena. I soc home de poques hòsties quan m'humilien. També soc  gran devot de la Verge de Colobó i faig exvots a l'ermita de Pedra.I si algun dia em perdo i no apareixo; Busqueu-me pel congost de Montrebei o pels Masos de Millà. I no us oblideu de mirar a dins de la Pertusa o de les Torres de Cas. Podria estar dormint espaterrat a l'ombra de l'abisme. Em sé de ben petit el nom del bolets de les rouredes  i les obagues molsoses del Montclús i  el de les herbes, totes, les bones i les dolentes. A mi ja no em cal viatjar amb avions que no van enlloc. Jo ja em se la barreja per anar on vulgui sense pagar un duro. A mi no em calen Ales Delta per volar. Ja em sé totes les dreceres. Soc un Home boscós. Soc a mig camí de la saviesa i ho sé. I també sé d'aquí a no res, que ja seré un vell venerable. Porteu-me flors- Soc un rebel d'aquells que fracassaren. Però no uns meneu a engany ni m'han vençut ni m'ha virat la idea. Busqueu un roure de mil anys o una alzina de dos mil i enterreu-me  allí als seu peus. No vull que ningú em cremi com fan  amb les deixalles. No vull que m'incinerin  com a una víctima de guerra .Vull que lentament els cucs "facin un sopar fred amb el meu cos" . Com s'ha fet sempre en terres meves. Soc un home boscós. I tinc el "braç potent de les fúries de la terra", d'anar a trompellons per les pedreres, em vaig tornar valent, més que la mort. Tot i que no ho era...
I tan us don un moc com un besuc i tan me val un plor que una abraçada.
  
Miquel Àngel Tena-Rúbies . Dissabte, 11 de febrer de 1912






Fotos: Xavier Romero

12 comentaris:

  1. Home boscós, i en arribar a la profunditat del bosc més espès, la tendresa.

    ResponElimina
  2. Uau, quin autoretrat! Em lleve el barret (tot i quer no en porte). Una meravella d'escrit.

    ResponElimina
  3. Si haig d' entendra boscós com a profund tens rao, ets molt boscós nanu!!

    ResponElimina
  4. Boscós, feréstec, com una sura selvatana. Però enlairadís. Per les músiques trescant.

    ResponElimina
  5. Carme :la tendresa "se le supone" peruqe sense ella almenys jo no puc viure .graciesper esta-hi sempre

    ResponElimina
  6. Novesflors. Si a Tu t'agrada jo ja volo perquè el dia que pugui escriure com ho fas faré festa major Gracies per treure't el barret inexistent.

    ResponElimina
  7. Marta , Martona, viatgera valenta i peliona. El bosc com més vell més profund. T'estic molt agraït de que em facis amiga , m'agraden les dones valentes com TU. sense pels a la llengua. Ni remilgus. Guapa!!!

    ResponElimina
  8. Jordi , Ja has tornat dels teus viatges paraulers? Saps que a Peramola del riu en diuen Fiume? Apa que es tot un llatinaju he?

    ResponElimina
  9. Mentre llegia l'escrit m'he sentit tan a gust, per les orelles entrava el teu so, pels ulls de la imaginació et donava la ma i sentia les durícies verdes pessigollant-me el cor. I a la vegada tot els verds aromes del bosc més amagat, de sobte han esclatat en un pausat silenci. petonàs i abraçada

    ResponElimina
  10. Com un bosc primari, frondós de saviesa! M'agrada aquest escrit, diu més del que mostra.

    ResponElimina
  11. Carmetaaaaa!!!! no me digos eixes coses txiqueta que me fas pondre lo sol i me pose tot vermell com un tomatot de l'horta d'Oliola,o com una bóbila de totxos, Apa Tu ves Cantant una estona cada dia he? aque així faràs que la veu estigue a lloc quan siga l'hora de la veritat!!!!!!Un petó i una abraçada !! trumblaylà!!! quina fresca hi feie!!!!!

    ResponElimina
  12. Silvia ,la literatura bona al menys ha de tenir dos o tres capes , sinò no sua misteri i no enganxa , es sosa i mancada de'eixarm... De totes maneres jo no soc un bon exemple perqué em passo l'acadèmia per "lo forro" i me quedo tan panxo!! Apa!!! Gracies per venir a vore'm...He??

    ResponElimina