dimarts, 19 de novembre del 2013

TEMPS DE MANOBRE -- de l'evangeli segons st. lluc ( a partir de l'home petit)

JOSEP ESPUNYES I ESTEVE 


Si hi ha un home a Ponent que me fa respecte .Un home com un Bisbe de Gran ,i d'Imponent:  davant del qui m'agenollaria ben segur de ser absolt de mos pecats. I alhora convidat a comentre'n de més sense cap mena de culpa ... Si algun home de fiume com n'es ell, talment com jo, m'hagués de treure la culpa d'entre mig de les costelles, aquest home fora de ben segur en Josep Espunyes. Lo Bilaro de Peramola. Lo Poeta del Carrer Bruc 80. 
Cantava amb fúria pels pobles on ens cridaven i cantava aquestos llibres que per això estan tant tocats i rebregats de ditades i gotes de suor d¡'escenaris improvisats- Me'ls enduia als recitals per estalviar-me copiar les lletres i que em caiguessin alego per terra. Amb una mirada pel damunt en tenia prou .. Llavors tenia una memòria d'estilet Jo . I una llengua de serpeta d'aigua que volia ser verinosa. Però no ho era.. Potser per aixìo mai em varen trencar la cara?
Perquè els versos d'aquestos llibres que avui en dia ja no llegeix ningú . I falta que ens faria a tots per despertar del son indigne en el que ens hem DEIXAT EMMETZINAR. Tots i dic TOTS perquè el que està passant al mon, ho estem permetent TOTS .Deia que aquestos versos llegits, ja fan pujar la sang al cap. Però cantats amb la mala folla que jo tenia als 20 anys, feien perillar el carnet d'identitat i més d'un cop em van portar a comissaria, molt ben acompanyat...
Estic tant tip de sentir mamonades, que ara em ve de rellegir-los .Retocar-los i re-cantar-los altre colp com ho feia l'Any 77 - 78 -79 ...fins als 80 quan va morir en Barceló i va semblar que s'acabava el mon i una lluna immensament roja va il·luminar el Ponent com una sang vesada a posta -
 Que ens ha passat a TOTS?...
- TORNARÉ, algun dia ?, empés per una ira infinita a cantar L'AUCA DEL PORC I JO? o el NOMÉS REBRE...? rellegeixo lletra a lletra aquestes pàgines plenes de ditades i em sembla que han passat 40 anys i no ha canviat res... Be si . Ara els canta-urtors -parlen : també son Parlau-urtors.... Ves s'han de guanyar la vida no? d'Astronautes que el mon n'es ple d'alegria i de la última títí pantera que s'han follat... abans han apagat el mòbil...Perque pobrets ...Ai làs! NO SUPORTEN LA FAMA....

 EL PORC I JO.
17
Existir voltat d'espectres
em mou a trencar respectes.
Es passeja damunt sang
per guardar el calçat del fang.
Mentrestant el porc s'engreixa
cec i sord a tota queixa.
I mentida lleva en bloc
tot emprant porcell esnob.
Pel País molta façana
de la Banca Catalana.
Pel manobre es tota banca
vell taüt amb nova tanca.
Mentrestant el porc s'engreixa
cec i sord a tota queixa.
I diner crida diner
sempre ben lluny de l'obrer.
El conreu de la cultura
no és pas prat pas de pastura.
Però sempre hi ha qui juga
amb la llet que el meix remuga.
Mentrestant el porc s'engreixa
cec i sord a tota queixa.
I malgrat preus a l'abast
l'intel.lecte roman cast.
Doble corda gira el torn
pa cremat al sol del forn.
Amb el futbol, braus i teatre
s'alleugera el pernabatre.
Mentrestant el porc s'engreixa
cec i sord a tota queixa.
I ningú per por de rebre
s'atreveix a alçar la llebre.
Prou! ( Se'm fa pesat treballar aquesta auca. )
Prou de mascarades i de disfresses!
18
Pels rostolls dels meu País, las de passar el rascle,
fermo segura certitud: poc home i molt de mascle.
I putes intel.lectuals. I una ètica que s'ascla...
Mentrestant el porc s'engreixa
cec i sord a tota queixa

dimecres, 13 de novembre del 2013

9SON - OBERTS.. ALS PREMIS DE L'ENDERROCK !!



9SON aixeca el teló al 2010. Aquests 10 músics aconsegueixen, amb les seves cançons i els seus directes, una energia i una força que omple de sabor i color. Alegria, festa, sensacions i explosió!
La primera gira Somni d’Estiu Tour guarda més de 150 concerts plens d’il·lusions, somriures i mil i una experiències, viscudes mentre viatjaven pels carrers i les places dels Països Catalans, i començaven a fer camí als festivals de músiques del món per Europa.
Enguany han estat nominats a dos premis Enderrock, obtenint un 2n premi en la categoria de millor directe de Folk i Noves Músiques, i un 3r premi en millor grup de la mateixa categoria. L’any 2012 van guanyar el 1r premi al concurs de música de Badalona, i van quedar 2ns al concurs del Track Vendrell, tot fruit del primer treball “Salsa Rumbesco”.
És ara, al 2013, que tota aquesta càrrega explota i fa brollar sons, idees, paraules i ritmes, que el grup intenta captar en la seva màxima essència. Per viure-ho i compartir-ho, ens obren les portes al seu nou disc: OBERT. Un àlbum fresc i versàtil, compromés amb la recerca de la fusió de les arrels musicals i identitàries del grup, però que alhora desprén la diversitat que el caracteritza, fruit de les diferents influències culturals i musicals dels seus membres.

Si tens ganes d’obrir-te, vés a un dels seus concerts en directe, i prepara’t per espiar la màgia d’un somni que just acaba de començar…

http://www.9son.net/

Per la meva part aquestos musics son bons i sufiencientemt preparats per a fer la música que els dongui la gana i ara fan això que fan perqu s'ho passen bomba fen-t'ho`!! I això es el que val i es NOTA!!, I tampoc hi ha una nota que sobri ni unaltra que falti . Aquestos dies a la punta Nord Oriental de la Noguera haurien de frisar molt  perque d'alguna manera uns musics que hi sovintegen i en son pertinents i o adoptius, estan a punt de ser "Nominats " com a els millors; Cosa sempre relativa, però engrescadora!! Però això, de fet, no es el que més importa  .El que importa de veritat es la alegria, la frecura i la bona onda que comuniquen mentres fan música divertida per a divertir i també que aprofitin per a colar  coses que fan pensar ... I no com alguns que en son un rato d'inocuus que es el que ara es porta molt!!també. Fan el que els toca de fer:  Son Joves . Tenen talent i ganes i els hi anirà be. Perqué ja els hi va be, els va de conya!! fan alló que els agrada de fer...i son molt ben acollits per la penya!.  Cosa que no pot gaudir tothom!! 

dimarts, 12 de novembre del 2013

Jo no hi arribo ací ... Però es igual ella ja ho fa.



O FINS ACÍ QUE ENCARA ES MES LLUNY





ES QUE LA LINDA PERRY "M 'INSPIRA " VES QUE HI FARE!!

Linda Perry (Springfield, Massachusetts, 15 d'abril de 1965) és una cantant i compositora, filla d'un pare portuguès (Alfred Xavier Perry) i mare brasilera (Laila Perry).
Lider i vocalista de la banda nord-americana de rock alternatiu de arrels Indies i Grunge 4 Non Blondes ja desapareguda . Coneguts sobretot per la cançó Wats Up?, un grandissim èxit en la dècada de 1990, i el disc single de la banda, Bigger, Better, Faster, More!, 1992.
Després del final del grup , Linda Perry va llançar com a solista en 1996 el seu primer àlbum en solitari, "en vol", i en 1999, "After Hours") també es va convertir en una productora, treballant amb artistes de la més alta èxit com Christina Aguilera , Celine Dion, Gwen Stefani, Britney Spears, Pink, Courtney Love, James Blunt, Giusy Ferreri, Vanessa Carlton i Adam Lambert. Ella és obertament lesbiana. Apart al 2010 Linda forma una nova banda, The Deep Dark Robot. La banda va llançar el seu primer àlbum en 2011, anomenat 8 Songs About a Girl. D'Linda Perry (nascuda el 15 d'abril 1965) és un productora nord-americna de rock músic, compositora i haenrregistrat grans temes . AA part de ser coneguda com a vocalista i principal compositor de 4 Non Blondes, Perry ha fundat dues companyies discogràfiques i s'ha convertit en una important compositora i productora. Ha escrit i produït cançons d'èxit de diversos cantants de molt exit comercial, incloent Christina Aguilera (qui va tenir un hit # 1 a Perry "Beautiful"), Rosa (qui va tenir un hit # 1 amb "Get the Party Started" de Perry, i Gwen Stefani ("What You Waiting For?" del seu àlbum Love. Àngel. Music. Bebè.)). Perry també ha contribuït en gran mesura als discos de Courtney Love i Kelly Osbourne, així com la produccio i distribució de James Blunt als Estats Units. Linda Perry és la filla del portuguès-americà Alfred Xavier Perry i d'origen brasiler Marluce Perry . La seva mare ha treballat com a model, dissenyadora, i detectiu privat. El seu pare, Alfred Xavier (1928 - 2005), va treballar Tant d'enginyer de so com de músic. Linda te set germans, cinc germans (Jay, Salomó, Marc, Marcel i Joan) i una germana (a Sally). Linda va passar la seva joventut lluitant amb una malaltia renal i problemes d'addicció, abans de centrar-se en la música. Va créixer en una família artística i musical, Ja de ben jove, Perry mostràun gran talent musical i l'interès d'una jove promesa. La seva primera cançó va ser "Girls Pity", a la edat de 15 anys.



dissabte, 9 de novembre del 2013

Es evident que AQUEST SCIENTÍFIC S'HA CANSAT D'ESPERAR QUE L'STABLIMENT NO SCIENTÍFIC : DONI PAS ALS SEUS DESCOBRIMENTS SCIENTÍFICS I JA TOCA DE PROPAGAR-HO




Em pregunto quantes coses més tant importants com aquesta, ens son ocultades per La Cupula que regeix amb clara evidència , les guerres , la energia , la medicina , la Sociologia ,la religió... la tecnologia ... em faig moltes preguntes ...

divendres, 8 de novembre del 2013

I.. VE'T- EN- ACÍ LA PÒSSIBILITAT D'UNA PROFUNDA TRANSFORMACIÓ ... SENSE BUFETADES...



La meva avial i profunda preocupació social ha precisat de molts anys de reflexió i angunies. L'esperit crític que vaig desenvolupar des que n'era un crio amb hiperactivitat i dèficit d'atenció... No trobaben mai resposta en la ingestió massiva d'antidepresius, ansiolitics o multitud de Eutimitzants. Normotímics. "Capitans Topamax", Parlodels i Bromocriptines .... que nomes feien que enviar-me sovint a llòbrecs Hospitals.  D'on em feien fora a l'endemà per no ser-ne reialment subsidiari. Intermitenment, i des dels 15 anys l'alcohol ... fou el medicament  relaxant muscular i anestèssic més eficaç, immediat i més barat . Perquè ho és.  Tot i que l'alcohol també es un enteògen ocasional, oportunista e il·legítim...i Perillosament neurotòxic. Fou un recurs desesperat per la  una intensa  cerca de respostes que la evolució emmordassada de la Poliomielitis m'exigia dia rera dia. Però la resposta a les meves preguntes es feia esperar molt i a un contra-reemborsament massa tardà i massa car de pagar. Vaig passar damunt dels clàssics,  quan era molt jove. Jove per a captar la profunda saviesa que contenen . Vaig tenir tantíssima curiositat per saber que "Vaig deixar de banda la Capacitat de comprensió dels Idolatres" ( fragment d'un poema escrit als meus 18 anys) , i els Títols: que venen a ser per a molts com la llargada de la titola ... i les convencions socials... que son de fet la carona esmaltada d'innocencia fingida que tots portem de cara enfora...I em vaig literalment "desclassar". Cosa que em va representar un devolució constant de problemes del meu entorn i encara més enllà del meu entorn. La difamació es un esport que marca gols a traició...Perquè el Clan no perdona qui es revela al seu mandat i publica el secret de l'exabrupte intern amb la seva actitud i la seva boca. Es un fenomen que assumia com a necessari però que alimentava també una gran frustració i una ressentida postura en front del mon. Les malalties neuromusculars cròniques solen respondre a conflictes amb el "fer o no fer". I jo Tinc una Polio( nom del virus) Mielitis. Nom de la destrosa neurològica que fa el virus .tam,bé en diuen "Paralissis Infantil" anem doncs a suposar que tot ve de molt lluny i es massa antic per a remoure el llot de les vergonyes familiars . I jo era massa Cartesià i alhora massa dispers i creatiu com  per entendre el que avui en dia una multitud de persones afortunades ja estan incorporant a les seves vides. En la mida que integro nous conceptes que resulta que els Pitagòrics ja posaven en pràctica... el meu cor s'asserena i els meus muscles deixen molt poc a poc de comportar-se com sirgues tibants d'un pont que em semblava que no podria acabar de passar mai... sera que em faig gran.

dijous, 31 d’octubre del 2013

TORNEM'HI : EL MESTRE JA HO SABIA I HO DEIA BEN CLAR I CATALÀ



Aquest home que va començar sent un Capella de l'Opus i va acabar re-convertit en un punt de referència mundial amb fil directe amb el Vaticà, Darhamsala i el Dalay Lama, L'Induïsme, i Nova York. I que va triar Tavertet per acabar la seva obra.I viure tranquil. Fou segons el mediocre" Cuaderno Amarillo " de sa germà; (Un pijo de Pedralbes que te o tenia una editorial que edita New Age per a folrar-se) : "UN PREDICADOR"  SI : POTSER EL MES IMPORTANT PREDICADOR Espiritual després de Krisnamurty que al capdavall va ser un dissident que va viure amenaçat de mort fins a la mort, pels qui els van formar : Els Teòsofs de la Mm. Blavatsky i l'inclit Gurdjieff.- Als que va engegar a Dida...  Amb  la seva Cosmo-Teologia sincrètica i Fantàstica de "Los Maestros Ascendidos"INCLOSA". RE INVENCIÓ Arquetípica del Jueu Errant, dubtosa de per se i de ben segur no del tot transparent ni blanca...ni innocent.)
Aquest home, en Panikkar, que fugia de les masses i s'estimava més comunicar la seva immensa experiència i saviesa (a petits grups de SINERGIA), en el diàleg intereligiós i en l'intercambi dels valors universals que totes les religions, fins i tot les més primitives, expressen sense cap mena de dubte, al meu parer i sentir, a pesar de les deformacions aberrants que totes elles acaben produint. Va sentar les bases de l'entesa i de la connivència entre els homes de tota mena de procedències i les bases de la pau intereligiosa al Mon. lluny del Materialisme Espiritual que avui dia sembla ser una moneda de canvi que cotitza en la borsa dels prestigis i de les ensarronades mes burdes i ridícules .Lluny dels Fanatismes de qualsevol color, perquè de Fanatisme en trobes a totes les escales del Palau dels Deus... VA FER, quan ja la mort l'avisava d'imminència ; UNA CRIDA A LA REVOLUCIÓ i a jugar-s'hi la vida . La generació dels que ara tenim 60 anys i que ha manat o actuat els últims trenta-cinc anys .En la Política, la Industria, el Mon Laboral, el Militar, i en la Cultura del Lleure... i al capdavall en tots els àmbits socials. Han estat, amb molt poques excepcions molt significatives. Una generació comprada a cop de talonari per exercir la força sobre el dèbil, polaritzar el mon en un abisme d'injustícia obscena i omplir de Centrals Nuclears cada racó del planeta . Els " Latigueros" del Sistema han estat molt ben pagats per a portar al Mon a la vorera de l'abisme . Actualment el Pacífic JA es un Oceà Mort per radiació. La causa  l'abocament de milions de tonelades d'aigua radioactiva de la Central de Fukushima. I una extensió semblant a Europa de residus plàstics de tota mena .No biodegradables però si micronitzables. I que els peixos ingereixen con si fos plac-ton...Però ningú en parla... I CONTINUA!! i ja està a l'atlàntic. La Crisi. Tan proclamada i reactivada i provocada intencionalment per l'especulació dels capitals oportunistes no productius. Per l'avarícia mes indecent que el mon hagi pogut contemplar.Que al primer mon produeix situacions d'extrema angoixa , però al segon i tercer mon es una autèntica MATANÇA, un genocidi econòmic...  Es desenvolupa davant l'inerme possibilitat de reacció d'una societat que te por, per que se sap controlada fins a l'últim racó mes íntim i privat. Per la amenaça constant d'una guerra massiva entre els distints bloc de poder mundial . I perquè en última instància la gent ja sap que la situació  NO TE REMEI . EL DEUTE ACUMULAT PEL ROBATORI: ES IMPAGABLE. I per molt que la propaganda ; Ara digui que Espanya ara "va millor" a Itàlia i a Portugal la gent ha sortit al carrer reaccionant a una altra  volta de torca d'un sistema que ja no sap com robar més al ciutadà i roba les pensions i els estalvis. Quan Itàlia i Portugal es calmin ací tornaran a estrenyer amb  una altra volta  de "Clau Anglesa"... Per que tot això ve de la City i de Bancs depredadors com Goldman Sachs. I No ens menem a confusió , les Corporacions son psicòtiques per naturalesa. I serem "pasto de tiburones", una altra vegada.Perque es tracta de posar de genolls al mon senser.. No d'una Crissi del "Capitalisme"
LA CRIDA DE PANIKKAR A "UNA PROFUNDA TRANSFORMACIÓ" - "QUE COSTA LA VIDA. EL PRESTIGI, L'ESCÀNDOL!!" . VENINT D'UNA AUTORITAT ESPIRITUAL DE CLAR SIGNE PACIFISTA I CONCILIADOR . NO POT SER MES QUE INTERPRETADA COM UNA CRIDA A LA LLUITA PELS DRETS MES ELEMENTALS DE "TOTS" ELS HOMES I DONES DEL PLANETA. PERQUÈ EL SISTEMA HA FET FALLIDA I NO ES POT APEDAÇAR: ES A DIR LA LLUITA SERÀ A BUFETADES , PERQUÈ "S'HA DE TOCAR ALS INTOCABLES" O NO SERÀ. I en no ser: el Mon tampoc serà.

dissabte, 12 d’octubre del 2013

CARME SOLE VENDRELL. PREMI NACIONAL D'ILUSTRACIÓ. TU... ETS LA CARME ...?? PUTAMARE, PUTAMARE???? VA DIR EL MARREC QUE NO EIXECAVA NI CINC PAMS

 Carme Solé Vendrell, guardonada amb el Premio Nacional de Ilustración per segona vegada

El guardó destaca que és una "artista guia" en el món de la il·lustració infantil i altres gèneres

Divendres, 11 d'octubre del 2013 - 14:42h. Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text
EL PERIÓDICO / Barcelona L'artista catalana Carme Solé Vendrell ha estat guardonada aquest divendres amb el Premio Nacional de Ilustración 2013, dotat amb 20.000 euros, per "ser una artista 'guia' en el món de la il·lustració del llibre infantil i altres gèneres".
La il·lustradora catalana Carme Solé Vendrell. PERE BATLLE
És la segona vegada que ha estat distingida amb el Premio Nacional de Ilustración, després de rebre'l el 1979, per 'El nen que volia volar', Peluso y la cometa' i 'Pedro y su roble'.
Andrés Rábago García, àlies Ops i El Roto, va ser guardonat l'any passat amb aquest premi, concedit pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport amb l'objectiu de reconèixer i distingir el conjunt de la tasca feta per un il·lustrador espanyol en l'àmbit del llibre i de les lletres espanyoles.
El jurat, presidit per Teresa Lizaranzu, directora general de Política i Indústries Culturals i del Llibre, ha estat compost per Mónica Fernández, subdirectora general de Promoció del Llibre, la Lectura i les Lletres Espanyoles; Emilio González Urberuaga, guardonat en l'edició del 2011; Berto Martínez per l'Associació Professional d'Il·lustradors de Catalunya; Aitana Carrasco per l'Associació Professional d'Il·lustradors de València, i Paul Coulbois per l'Associació Professional d'Il·lustradors de Madrid.
També n'han format part Almudena Aparicio per l'Associació Gallega de Professionals de la Il·lustració; Alex Orbe per l'Associació Professional d'Il·lustradors d'Euskadi; Mariona Cabassa per la Federació d'Associacions d'Il·lustradors Professionals (FADIP); Reina Duarte per l'Organització Espanyola per al Llibre Infantil i Juvenil (OEPLI); Leticia Azcue per la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando; María Eugenia Maraval pel Centre d'Estudis de Gènere de la UNED, i Mario Suárez pel ministre d'Educació, Cultura i Esport.

divendres, 11 d’octubre del 2013

SOC VIU.

Mirava com la pluja finíssima quedava suspesa entre les fibres
de l'abric de xeviot d'aquell home alt que tenia al davant meu sobre l'andana.
Esperàvem un tren.
Esperar un tren sempre em dona la oportunitat de fixar-me
amb coses aparentment insignificants...
Com per exemple que hi ha teles que repel·leixen l'aigua fins a cert punt .
L'aïllen, la mantenen atomitzada.
La evaporen.
I mentre ruminava, també se'm va acudir que aquest fenomen passava en moltes coses .
Multitud de situacions, es resolen perquè el teixit de la vida
evapora el contingut melodràmàtic de les angunies que tenim.

I em va venir al cap aquelles paraules del Lama Yese:
“Vosaltres els occidentals, us passeu la vida barallant-vos per coses que no tenen importància.
Us baralleu pel divorci, pels fills, per la feina, per les comissions... pel rebut de la llum..
Us angunieu constant ment per futileses que us deixarien tranquils
només que féssiu quatre respiracions ben fetes.
No respireu...aneu sempre amb el cervell col·lapsat per hipòxia. Accelerat, sobreexcitat.

En aquella espera, si que respirava... respirava conscient
de que la gota que brillava sobre l'espatlla d'aquell home
era el centre del mon i que la seva forma una mica ovalada
era ben be la de la Proporció Àuria.
Que no podia demanar mes: aquella espurna fugaç d'enteniment,
em donava la possibilitat de parar-me, respirar i adonar-me que soc viu.


                                                                                                  al mestre  Akong Tulku Rimpochè

dimecres, 9 d’octubre del 2013

GERARD QUINTANA A PONS , TAL DIA FARA UN MES


Sols Rock i Rollo

Un avorriment de calor i tempesta sobtada m'udolava per Pons.Conduia per carrers desconeguts per fer temps i mirar de conèixer mes lo poble.... em trobava ara amb l'una ara amb altre “Eco;  Adesso: ce sempre un motivo“ i més d'un  devia pensar que n'era ben boig... I que me'n fot a mi? del “ben pensare”. Il mondo gira... si soc ben boig... tant me'n fot el que barrufin ...
Jo de fet...ruminava de fer-me amb una piragua oberta. Una canoa per anar pels pantans...potser tinc ganes de pescar... per anar preparant la supervivència? feia una calma-calor xafogosa com abans del temporal i vaig rebre una trucada en el mòbil Samsung G.IV OEM que em vaig comprar a Andorra i que no acaba d'anar igual que l'autèntic com fan tots els OEMS...
I m'esperava una rèplica barata... de ben cert que ho pensava. No hi anava amb gaires ganes pas. Malgrat el bon rotllo que sempre ens gastem “Its only Rock and Roll”. Peró no. El vaig sentir  com un vi de criança. Un Penedes amb cos...Un priorat amb un pel de dolçor, un negre de la toscana ... fins hi tot un vi fort i aspre com els de Cerdenya... . Que et deixen aquell regust de dona egípcia a dins del cos, com si en lloc de haver begut un glop, haguessis fet l'amor amb una morena de pell daurada, petita i pneumàtica... amb un amor d'aquells delicats i suaus. Un amor sense final com de Tao, d'aquells que no cansen...ni s'acaben, ans t'inciten a més. Portava una banda de Luxe... un va tenir enveja de la bona. Lo Bertran... -sempre penso amb en Cantat quan el veig...- per analogia semàntica suposo. I que ja se sap la lliçó de fa molts anys. I que n'es l'ànimus discret i secret del grup ... La seva feina amb la Les Paül  omple de cos i volum, gruix i “senso-qualitat” per no dir “sustain” com diuen els anglesos... em feia recordar Neil Young salvant unes distancies insalvables...Si, un remember distant però he?No fotem que xerrar no costa res... i també un guitarrista jove i enèrgic que intercanvia guitarres com qui es treu la samarreta i fa sons del tot endovenosos o potser sons una mica oblidats i en el fons sons retros? Avui ja no ... re-descobriments potser? Era una Eastwood? aquella llampant bermella?O una replica OEM Coreana? alló que sonava a Gloria i a Patti Smith? Es igual: resultava espectacular de totes maneres. El Baixista i el bateria feien un motor més solid. Més Carterpiller, que el dels mateixos Sopes. On sempre va fallar alguna cosa. Ep!!! i  no per falta de res,tangible, sinó de concepte, potser de competència?. Lo Cuco, Francisco Lisicic, (-QUE ARA ESTA FENT UN DISC EN SOLITARI (OJO!!) al baix, es quedava sol massa sovint...
-Si que en va fer algunes per recordar i mantenir la memòria activa. Ben cert que no en te un pel de ingenu!!... Però el gruix del concert eren propostes noves. Alló que s'hauria pogut esperat de Sopa
de Cabra, si no s'hagués perdut en les intrigues dels negocis turbits del Neo Sala and Dr. Company, o del Indigesta... Aquell sàdic que ens putejava els concerts... i que en cobrava la comissió per cometre aquelles barbaritats. Prou que avisava jo prou, però al capdavall la puntada se l'emporta el que la veu venir... I que entre l'un i els altres van malmetre una carrera que jo en la meva entrega desinteressada, innocent i apassionada .... veia venir més alta i gran i més clara encara . Sentir de primera ma com allò penetrava en l'inconscient col·lectiu, i veure com aquella mena de ràbia dirigida se'ls girava a cop d'ampolla i de pedregada, poc després. Contemplar la derrota. I 5 anys de Travessa-Deserts del grup més important de tota la historia del Rock català. Em va fer mal. Quin país de mesquins!!! Fariseus i Escribans!! Per a mi va ser una experiència de la que no podré abdicar mai i mai oblidaré.I de ben segur tampoc perdonaré.
Que ara en Gerard Quintana; El sobrevivent vocacionat de tot plegat, per ara, encara sigui capaç als seus cinquanta i pico de fer d'ell mateix, que no pas de caricatura com fa lo morros dels Stones pels escenaris del mon. A! .. Ma che!!! Però el més important de tota aquesta comèdia es: que sense que ningú en fos massa conscient, va entregar un paquet de cançons noves que no solament milloren el llenguatge i el fan més profund i més solid, més gruixut de talent i menys facilite, com fou el naixement de l'èxit de Sopa de Cabra. Si no que recuperant el llenguatge i la manera, l'estil i l'eixarm, Perqué l'hauria de canviar ? Si li funciona?. Encara va mes lluny. A nivell qualitatiu ...molt mes lluny.... He de reconèixer que sento una profunda debilitat per aquesta manera de fer El Rock i el Rollo. Tot i que m'importa una bleda!!! . I paro que ja es nota prou que a aquest home que  porta  25 anys als escenaris ... ja me l'admiro, com qualsevol fan... perquè s'ho mereix!! amen! Ego dixit!!Ergo sum : com la Crosta d'en Joan.

diumenge, 6 d’octubre del 2013

MERITXELL GENE Canta Marius Torres "AIXÍ T'ESCAU LA MELANGIA"


Comentar un disc no es per a mi un exercici de Crítica . Els Deus em guardin d'exercir tan descrostat aufici que per roí s'ha guanyat el menyspreu general dels artistes . Menys dels que en viuen esta clar. Comento o faig referencia a discos que fan artistes propers, als que admiro i que em son entenedors en el seu llenguatge i en la seva trajectòria . I en aquest cas perquè em toca molt d'a-prop. Tant que m'enceta records molt intensos i em fa reflexionar. La Meritxell Gené em va sorprendre ja fa anys pel seu entusiasm-me i la seva disposició a col·laborar sempre en lo que jo ja en dic "La Moguda " de Lleida. La veies fent veus amb en Baró , o amb el Fill del mestre o en actes d'homenatge varis...I  em feia pensar amb la Perla Batalla la gran vocalista que s'ha passat mitja vida fent veus al Leonard Cohen . Perque si La Meritxell es bona fent veus i ho es molt!! encara sura mes alt quan fa les seves coses. Ja amb el disc "Sota els llençols"( títol que devia posar en guàrdia a les comares de Juneda...) Es mostrava com una compositora versàtil , musicalment molt preparada i amb cançons molt bones, ben inspirades i ben construïdes. I una interpret sense inhibicions , segura i madura que encara descobreix dia a dia les seves mes amples possibilitats de modular i ampliar registres .Perquè la Meritxell Gené es una cantant amb molts registres distints .No es un pedal únic. No es una veu de les que en dius "no passarà d'aquí" ans al contrari cada cop que la sents ha incorporat alguna cosa nova a la seva paleta de colors vocals i això es bo. Molt bo.  En aquest seu projecte sobre Màrius Torres hi he trobat el fil conductor que de vegades vaig seguir jo ja fa uns 25 anys, hi han coses que jo vaig deixar al calaix per mor de la busqueda del concepte pur de la espiritualitat d'en Torres i de la seva mirada ferma en front de la mort. El meu disc era centrat en aquest aspecte de l'obra de Màrius Torres , perquè per a mi ,en aquell temps, era el nucli de tota la resta. Amb el pas dels anys vaig tenir sovint la necessitat de completar aquella visió tan centrada en un sol aspecte. La Poesia de Torres es molt més que la plantada d'una anima elevada en front de la mort. Hi ha humor i sàtira, hi ha bonhomia i amor, hi ha bellesa i recerca, hi ha Esperança! sobre tot hi ha esperança. No comentaré un per un els poemes que la Meritxell ha triat per a convertir-los en cançons .Només en diré la sensació que em ve a primera vista . Es la de que ha fet un disc honest , complet, amb una mostra oberta de la Poesia d'en Torres . Que incita a voler-ne saber més. Molt ben aprofundit i entès i per tant molt inspirat, cantat amb molta devoció i acuradament exacte. Obert a un ventall de public molt ampli i per això mes eficaç a l'hora de aconseguir els objectius que impliquen la musicació d'un Poeta de la talla de Màrius Torres. Fer-lo arribar . Aconseguir que molta gent el llegeixi. No només que sentin parlar d'ell. En tots aquestos reptes la Meritxell Gené se'n ha sortit. I se n'ha sortit esplèndidament be. Se que no li tornaran la despesa emocional i artística i económica que ha fet, vivim en un país desagraït. On un llibre de poesia te una tirada màxima de 300 exemplars i encara en sobra. No ens menem pas a confusions Nosaltres no som cantants o compositors comercials. Ni tenim el recolzament massiu dels medis . Ni interessa que la nostra feina arribi a grans masses . Fem cultura . Literatura i música i no "som un producte". Altrament hauríem o podríem fer Drum and Bass per a guanyar-mos la vida ... 



diumenge, 28 de juliol del 2013

                CALOR I FORMIGUES

Al caire de l'estiu ganes de córrer
ganes de córrer. Si. Per l'herbasser torrat
de la garriga seca. Ganes de beure
de l'aigua de la font que ni degota.
La fulla de boix riu quan et pica la cuixa.
Penetro un alzinar on hi trobo un bolet,
n'és un pebràs petit fora del temps, qui sap?
Me'l menjo allí mateix i em poso a viatjar.
M'adono que he tornat a fer camins de pols,
de pluja , neu i boira. Setanta cops setanta.
Set. Per saber retornar.Vols Cosa tant senzilla?.
Tinc setanta anys me va dir el metge ahir.
Amb la mirada presa per la meva façana.
Setanta vegades set, vols cosa mes senzilla?
Suma-n'hi Quinze per allò del Tarot
fes-ne un quebrat moral i una integral vital
i et donarà la compressió del motor.
Pots triar : un Jaguar? Un Masseratti?
Trio un tractor : un Lanz, verd com la grama.
Tan se val em diu: vas grimpat !!I vas joliu!!
Be! per això dic el que em dona la gana.
No te remei. Clar!! Tanta Catralenca !!
Moros i Cristians agafeu lo puro i el Ginet
a Elda tenen un bon Quartelillo!!
Com hi ha Mon!! Soc al bell mig de l'alzinar.
Reverbera el sol sobre els rostolls.
Pots probar la Ketamina. Faràs el mateix
que fas ara .Vas grimpat . Te van petar nedant.
Pujant escales. O ni així... als 15 ja frenaves.
Ho diu aquí . No ho veus? ho diu aquí!!
O ves a pel ... cavall!! que n'ets d'indòmit!
Muntat a pel!. si tens collons. Ets prou boig!!
Gasolina d'avió . Kerosé-no. Hidrògen electrolític!!
Ganes de córrer al caire de l'estiu, ganes de córrer.
El metavolit que pixes es de quatre a sis vegades
més potent . Barato!!Ecs! es legal?. Serra les dents.
obre la boca. Ets al Punjab ; Amaroli.


dimecres, 24 de juliol del 2013

EL MORRALET , UN TROSSET DE PA.. I UNA BUFANDETA PER SI DE CAS...

N'agafaré un pedal per no anar-me'n per les branques.
 -I aixi mirar de dir allò que em corre urgència.
Abans no prengui ja el camí del cap al Nord.
Ara es un bon moment per l'última partida.
Vull refer els camins que em van fer tant feliç.
Encar que se molt be que em vol costar la vida.
Si vaig Tornar de TU vull tornar a trepitjar-te.
Me'n vaig content. Ja ho se. M'enxamparà l'hivern,
com a tots els exèrcits i no podré tornar.
Me quedaré a Polònia on hi tinc un bell niu.
I si ja n'és ocupat per moltes oronetes
me quedaré gelat com toca als vagabunds.
Aquesta singladura no serà la d'antany.
N'ire pels Monestirs, me mantindre en clausura.
faré un viatge amb guia? de la badoqueria?.
No mes aviat faré la cerca i descoberta .
De mi mateix .. de tot. Allò que m'ha tocat.
Per fer-ne un farcellet. I poder enviar-t-ho
a ports pagats es clar . La “Poste”:son malfiats.
I mentrimentres TU. No passis ansia alguna.
Ni esperis pas que torni. Segurament no torni
talment com ara soc, ja no tornaré mai.
I si algun dia em veus ja no em coneixeràs.
Perquè ja seré un altre talment que n'és profunda
la petja d'un viatge com el que ja preparo.
Ara una lot, calçat... alguns llibres cabdals
i també el calendari dels pagesos d'enguany
que manco menys regeix l'entorn del meridià .
També et volia dir que m'has donat amor
encar que TU no ho pensis i m'ha costat un poc
aguantar la fiblada de l'agulla saquera
amb la que m'he cosit el set que m'ha estripat
el cor. Res, una estrabada, ja saps que el vull nerviós.
I quasi ja res mes o potser tantes coses!
que aquest sacramental s'allargaria massa.
Cuida't també el teu cor ja t'aniré enviant
postals de cada lloc fiter on  amb enyor
t'aniré recordant a cada pas que doni
o d'alguna posada sinó em faig fonedís
només com va dir Ell : tombar la cantonada.

(Aixx! com m'agrada petar els versos quan em dona la gana!!!!)


Ultima Postal


dimarts, 23 de juliol del 2013

UN DIA

Un dia, només un dia, llarguíssim i alt com una sequoia.
Un dia ample, agarofóbic com les planures de Mongòlia.
Un dia, encara només un dia, solitari com els deserts del Mojave.
Angost com l'entrada de Petra. Trist com la tristesa de Venècia inundada.
Un dia llòbrec com les carreteres de la Selva Negra,
plujoses, inhòspites, sense sol, boiroses, fosques.
Un dia Sense esperança, o minsa més aviat com l'esperança dels pobres de Benarés
que cremen als seus morts i els veuen baixar riu avall vigilats ja pels voltors.
Un dia en estupor com l'instant segon després d'un atentat a Bagdad. O a Jerusalem.
Un dia més de vida inexistent i malgrat tot. Ho he volgut així. Ja saps que ho volia així.
Passar aquest dia .Un dia com aquest .No es pot fer gaires vegades a la vida.
Te un preu perillós, tan valuós com les neus eternes del Fujiyama.
Com l'aigua glacial i antiga de Antàrtida.
Tota la geografia del mon no em basta per trobar un lloc on arraulir-me.
Potser les Pluges del Sud de Xile fóren l'únic Hospital, però tampoc...
Recordaria Neruda i no es un poeta escaient per afrontar la tristesa que amenaça.
Maleïda sigui la meva manera d'estimar-te!

dijous, 11 de juliol del 2013

ENDEMENTRES NO ES RECORDEN DE QUANS DESNONAMENTS HAN "FET".... ES GASTEN LA PASTA EN EL DE SEMPRE .......

La Fundación BBVA se convierte en mecenas del Liceu

La institución hará una aportación anual de 160.000 euros para el programa operístico y musical del teatro de la Rambla

Jueves, 4 de julio del 2013 - 17:19h. Imprimir Enviar esta noticia Aumentar/ Reducir texto
Votos:
+0 votar a favor
-0 votar en contra
La Fundación BBVA ha firmado hoy un acuerdo con el Liceu, por el que se convierte en mecenas del gran teatro de la Rambla, pasando a incorporarse al consejo de meecenazgo, órgano de gobierno de la Fundación Gran Teatro del Liceu. La firma ha tenido lugar entre el presidente de la Fundación BBVA, Francisco González, y el presidente del Patronato de la Fundación Gran Teatro del Liceu, Joaquim Molins.
En virtud del nuevo convenio la fundación de la entidad bancaria aportará anualmente la cantidad de 160.000 euros con el fin de reforzar el programa operístico y musical de la institución barcelonesa. La firma se ha producido en la sede del Liceu y en el acto han participado también el director de la Fundación BBVA, Rafael Pardo, y el director general del Liceu, Joan Francesc Marco.



dilluns, 1 de juliol del 2013

SER UN ARTISTA

Hi han dues maneres a catalunya de ser un artista . Una es deixar-se  sodomitzar.
I l'altra es posar-hi un candau, de les dues maneres pots fer una gran obra artística ...
L'una fara tuf de merda i l'altra no.
Jo als vintiun m'hi vaig posar lo candau i vaig tirar les claus al riu,
Així m'ha anat per la vida .
 A!! per cert . JO no canto sense cobrar. Aixines que ni aixines val?

divendres, 7 de juny del 2013

ENTREVISTA AMB MIQUEL ÀNGEL TENA

( proposta d'una estudiant , per a un treball docent sobre la cançó )



-Quan va començar a cantar ? Perquè?

Vaig començar quan tenia quinze anys a Barcelona, en un festival on vaig presentar una cançó que havia fet sobre els Beatniks de Londres. Era el 1969.
En aquells temps estava molt interessat en els moviments juvenils anglesos i americans, escoltava Dylan, Peter Seeger, Joan Baez, Cohen, Beatles, Who, Kinks, Stones... i els discos dels Setze Jutges i del Grup de Folc.
Molt aviat vaig descobrir que la cançó era una bona manera de transmetre la poesia. De fet sempre m’he sentit atret primer per la poesia  i com a consequència per la música. Tot el moviment que s’estava generant amb la Nova Cançó era molt atractiu i engrescador. La resposta del públic era extraordinària.

-On vas actuar?

Recordo que als 16 anys  cantava sovint a les matinals que es feien als col·legis de Barcelona
i en especial una actuació al Price, amb la Maria del mar Bonet, l’Enric Barbat, en Sisa, La Trinca, L’Ovidi Montllor i altres que va acabar amb corredisses amb la policia i que va marcar l’inici del meu compromís social. Una mica més tard vaig actuar a la Normal de Lleida amb l’Ovidi i a partir d’aci ja vaig actuar regularment en companyia d’altres cantautors o tot sol. a molts pobles de Lleida i de Tarragona i mes tard ja per Barcelona Girona i la Catalunya Nord que m'agradava molt d'anar-hi... Prades . Sant Miquel de  Cuixà, També per les Illes i alguna vegada vaig anar a L'Alguer i després al Nord d'Itàlia i a Corsega en diversos festivals i concerts que em varen sortir per Pàdua i Verona, Bolonia, Milan i altres Ciutats del Nord. També vaig fer  concerts a Alemanya a ciutats amb noms que no recordo be i un parell de gires de concerts per L'Alemania de l'Est i Polonia, Suècia i paisos del Bàltic. Això es llarg d'explicar, perquè fou una cosa molt sorprenent que hi pugés anar.

-Quants discos va enregistrar ?

A part d’un disc EP que no es va ni distribuir ( fou segrestat en fàbrica) i que no subscric per raons de qualitat i de conceptes,(Cançons de Combat) vaig fer un disc d’homenatge a Joan Barceló i Jordi Pàmies “CANÇONS DE LA NIT BENIGNA” ( Edigsa 1983 ) . L’any 1987 vaig editar “TOT EL FRED QUE S’ACOSTA” Sobre poesies de Màrius Torres (PDI 1987)
L’any 1993 vaig treure “TERRA” (Salseta Discos ,1993) un recull de cançons tradicionals, com a resultat del meu treball de recerca d’un repertori basat en la cançó tradicional. Després vaig decidir que si la industria no responia a les propostes culturals que jo feia, no tornaria a produir mes discos a nivell econòmic perquè hom no pot passar-se la vida invertint en quelcom que no te resposta . Ni el meu Ego com artista podia sostenir-ho, ni ho necessitava. A partir de aleshores vaig fer “Projectes” i “ Directes” i en vaig fer molts ... també vaig aportar cançons a  uns quants discos col·lectius de l'àmbit del Folk.  A mes vaig proposar habitualment en els concerts  de que el públic pugés gravar els directes i vaig comprar un distribuïdors de línea de 10 canals perquè els qui volguessin pugessin gravar una mescla alternativa de nivell eqüalitzat  a -3 Db. Que sempre va estar a disposició de la gent als meus concerts.Jo en aquell temps ja donava per acabat el fet de editar discos perquè només n'era un negoci per als editors i no per a mi. Qui al capdavall pagava  la producció era JO i ells s'emportaven els beneficis. Era una situació esquizofrènica i em vaig negar a segui aquell joc hipòcrita i deshonest.
                                       Foto : Xano Armenter


            -Quina ha estat la seva evolució com a cantant?

Sempre m’he sentit mes còmode en el directe que al estudi, això i la recança a l’hora de pactar amb les discogràfiques que sempre intenten manipular i adaptar l’obra del artista a les exigències del mercat, a part de no pagar mai els que els toca de pagar... han fet que la majoria dels meus treballs monogràfics sobre diversos poetes i també moltes de les meves cançons no hagin sortit en disc. Recordo llargues converses sobre aquesta qüestió amb l’Ovidi Montllor que en els últims 12 anys de la seva vida també mantenia una postura de dignitat davant de la pressió i la indiferència.
Tampoc es poden obviar les dificultats de tota mena en les que s’ha desenvolupat la Cançó.
Altrament als meus principis estava molt influenciat per la Cançó Francesa i també pels cantants italians com Lucio Dalla , F. Di Gregori, Paolo Compte en un sentit mes lletristic que musical perque en Compte fa jazz i a mi el jaz no m'agrada barrejar-lo amb les meves cançons.- el jaz m'agrada sol.  I el que per a mi es un gran mestre de la melodia , en Celentano. A partir del 1974 vaig fer un gir en el sentit de buscar les fonts naturals del folklore català sobre les que evolucionar. A partir de la Cançó Francesa sempre serem subsidiaris de un altre fet cultural i la evolució de la nostra cançó patirà sempre de una manca de fonaments propis. Em vaig proposar investigar el fons melòdic i rítmic de les cançons tradicionals catalanes i a partir de aquest bagatge composar temes nous que tinguessin un sentit i una coherència amb les pròpies arrels. Per això vaiog Muntar la Cia Ponentina i participar en unes quantes edicions del Tradicionàrius .  A partir d’ací tot m’és permès totes les fusions i mestissatges son vàlids sempre que creïs un nou llenguatge a partir del teu es clar, si no tens llenguatge, seràs absorbit, fagocitat pel que manllevis. En aquest sentit em trobo molt pròxim a gent com Manu Chao, o en Xavier Baró, en el concepte, que no en estil . Encara que em mantinc mes proper als colors del mediterrani que de  Amèrica llatina i o trobo lògic. de fet el que mes em plau es vestir les cançons amb  música contemporània i clàssica... quan faig una cançó la penso en clau de clàssic , no en clau de rock o de jazz .. ni tan sols de cançó tradicional, encara que la melodia parteixi del bagatge melòdic popular. 

-Es dedica actualment a la música?

Divideixo el meu temps entre la literatura i la cançó, a mes d'una feina com a Luthier que ja fa anys que practico i que em dona moltes satisfaccions,  Mai he deixat de cantar sempre que em cridin. A hores d’ara no podria renunciar a la música sense sentir-me escapçat. Per altra banda es molt difícil viure exclusivament de la cançó i per tant he treballat i treballo en tasques de producció i distribució discogràfica, cosa que em manté dins l’àmbit de la música i em permet no dependre exclusivament del volum de concerts que surti.

       -En aquells anys s’hi va dedicar professionalment?

Si, malgrat les temporades en que la cançó i el públic no connectaven sempre he mantingut una actitud de rigor creatiu, en el sentit crematístic la majoria dels cantants de la Cançó hem estat sempre molt vocacionals, vull dir que sempre em estat una mica massa en precari. No entenc la tasca creativa que només persegueix èxit a costa del que sigui, i això, sobre tot en la música, passa molt.
Només cal veure quins paràmetres televisius tenen prevalença per adonar-se que la música s’ha convertit en un consumible al servei de les multinacionals. Com més lloro siguis i mes be sàpigues imitar la cultura musical dominant, més èxit tindràs i seràs una estrella estrellada, en el moment que deixis de estar de moda. El millor que hi ha per a no passar de moda es no estar de moda mai. En aquest sentit sempre m’ha interessat més ser popular, que no famós i mantenir-me al marge del mercat per tal de preservar la meva integritat com a creador. Un poeta, un novel·lista, un pintor: deixen de escriure o de pintar pel sol fet de que la seva obra no es vengui? - Si fos així, l’art no existiria. Jo em prenc la meva feina com un camí de aprenentatge i de expressió de les meves relacions amb el mon que no forçosament ha de conduir-me al èxit massiu de públic. Això per a mi es una altra qüestió que depèn de factors que no puc controlar .

-En un cartell d’un recital a Bellcaire d’Urgell l’any 1978 vaig trobar sobre vostè: “Lletra seva o d’altres poetes, els textos mantenen una constant invariable: realisme històric”
Es considera un cantant Polític?

Això ho va escriure el poeta de Peramola Josep Espunyes, ja fa molts anys...
Abans de que els Poetes Sociorealistes fossin decapitats pels Fills d’en Foix, i els esteticistes universitaris. Sota els auspicis de CIU.
Jo em considero un  humà entre sers humans,  amb totes les contradiccions que aquesta condició comporta, es evident que tinc unes opinions i una ètica que queden reflectides en la meva feina però considero que el territori de la política avui en dia es prou definit, i que la cançó no hi pertany, si de cas pertany al àmbit cultural i com a màxim aquesta expressió cultural es pot - hauria de posar-se- al servei de alguna causa que consideris justa o necessària. Un compromís social es inherent al art. O "Art" només es un “Divertimento” al  abast de la gent que se'l pot pagar? - es una opció... però no es la meva opció.

-Com definiria la Nova Cançó.

La Nova Cançó fou un moviment artístic induït per les forces Catalanistes d’oposició al Franquisme. Clarament per gent pròxima a CDC. Els Setze Jutges varen néixer amb una clara intenció d’aglutinar l’opinió i donar sortida pública a la resistència contra el Franquisme. A partir de ací els cantants que varen connectar més amb el públic es van professionalitzar i varen mantenir un interès en la gent, sempre ben conscients del paper que jugaven en aquella situació política.
Ara be, no es pot dir que la cançó només fou això. Paral·lelament es va crear molta obra. La discografia de la Cançó es molt extensa i molt sovint de una gran qualitat artística. La cançó d'autor que es com a mi m’agrada anomenar-la, es un gènere que existeix a tot el mon com a alternativa a la pressió comercial i com a resposta a la problemàtica social de cada indret. La cançó Catalana s’ha de observar des de aquesta perspectiva o no tindria sentit, no es un fet aïllat ni solament producte d’una circumstància política. Es un gènere que existeix a tot el mon i no es de cap manera nomes un assumpte dels finals del Franquisme, com han volgut fer creure al públic.

-Quan marcaria el final de la Nova Cançó
Hep que la Cançó, no s'ha acabat pas, he???
Hi havia una certa unicitat de criteris i unes postures ètiques semblants, un cert “estil” per a dir-ho d’alguna manera que distingia als cantants de la Cançó dels altres cantants. De fet això de portes enfora va durar més que de portes endins, doncs ben aviat hi va haver dissensions i tothom va campar per lliure. Es van crear clans que delataven simpaties vers una corrent política o altra i també hi va haver molta gent que anàvem per lliure.
Jo marcaria més que el final, perquè de fet no s’acabà pas, com ja he apuntat, un punt important d’inflexió.
Quan CIU arriba al poder; La Cançó es suprimida del mapa, no hi ha Radio, ni TV ni indústria, ni premsa i els que abans programaven recitals de cançó es posen de sobte tots d’acord en deixar de fer-ho. -No podem obviar que CIU juga a dues bandes sempre i que per sota mà, pacta amb la ultradreta espanyola sempre també -. En aquesta operació de silenci, hi participen totes les forces polítiques mes o menys tàcitament. Hi ha un consens a l’hora de donar per acabada la utilitat de la cançó com a eina política i a l’hora hi ha una necessitat de desmobilitzar al públic i reconduir-lo cap a la seu dels partits polítics. Però s’oblida i es minimitza la qüestió cultural com a innecessària. Cosa que fou un gravíssim error. Tenien-em  una eina per a fer pedagogia d'un altissim nivell i molt ben preparada per a fer “aquesta pedagogia” que ara reclamen s'ha de fer “Ara? Pregunto jo: i perquè no es va fer tot seguit,? No calia fer-ho? Ja no érem útils? "Crasso error"!!! estupid i malintencionat , CIU no volia una colla de protestaires discutin les seves polítiques de Dreta i els seus pactes vergonyosos amb la Ultradreta española.
Els cantants, quasi tots varem entrar en una fase d’estupor i confusió remarcable, només se salven aquells que han tingut una gran penetració en el públic i ja estan instal·lats en l’inconscient col·lectiu. I  a mes fan grans demostracións de força com el Lluis Llach al camp del Barça. On el missatge va ser molt clar . A mi no em podeu tombar o n'engego a cent mil a tirar petardos!!I jo penso que va fer be, malgrat les funestes consequencies posteriors, quan al relleu generacional en la Cançó , cosa normal a França o a Italia, pèrò no ací.

Després de la desfeta, s’inicia una recuperació lenta i comencen a aparèixer noves propostes, tanmateix el gènere segueix sense cap ajut i en un ostracisme premeditat i despectiu per part dels medis de comunicació centrals.
En aquest context es fan molts bons discos i apareix una generació de cantautors que utilitzen el llenguatge del Rock i prenen el relleu de gent com Pau Riba, Sisa, L'Oriol Tramvia , Màquina o la mateixa Maria Cinta que es relleva a si mateixa, i etc. I noves generacions de cantautors com Enric Hernaez, Miquel Pujadó. Toni Morla i Isidor Marí amb Tomeu Penya. Raphel Pherrrer desprès a Mallorca... Xavier Baró, Manel Montañes, Jo i en Xavier Ribalta que ja venia de molt abans, a Lleida i uns quants més...a València i Catalunya Nord. I em deixo molts de noms

-Que va significar el fi de la dictadura per a la nova cançó?
Per una banda com ja he dit hi ha una davallada en el nombre de recitals i una mena de desinflament     del públic però per altra els cantants podem començar a plantejar-nos una evolució sense   condicionats polítics i replantejar la seva obra en uns paràmetres de qualitat artística més acurada. Aquest replantejament porta un temps, es produeix un silenci i en aquest temps un canvi generacional, el públic de la cançó desapareix. Es fan molt pocs recitals i tothom esta a l’expectativa. Jo crec que aquestes coses passen en tots els gèneres però no d’una manera tan sobtada. Molts cantants no ho van assimilar be i varen adoptar una actitud una mica queixosa, cosa que va ser utilitzada encara per fer més mal al gènere. Per que una cosa està clara: tot aquest assumpte de la cançó amb totes les consideracions artístiques que es vulgui, es una professió i la gent que ens hi dediquem tenim en principi dret a viure de nostre negoci... Això ha estat malentès per la nostra classe Política i jo diria que amb força ganes de “malentendre”

-Un cop es podia cantar lliurement les institucions catalanes us van donar suport?

Com ja he anat apuntant les institucions catalanes no solament no ens van donar suport, si no que varen fer tot el possible per carregar-se el negoci en aquest sentit, jo em sento agredit en la meva butxaca, tot lo demés ho puc entendre per raons polítiques, històriques, socials, conjunturals... Però que em toquin la butxaca i em diguin que la cançó catalana te que competir en igualtat de condicions amb la producció forana de les multinacionals. Això ja no m’ho empasso.
Jo entenc la cançó com una eina cultural i com a tal, crec que s’ha de cuidar. La gent que fem cultura en aquest país també mengem cada dia... La política de la Generalitat en aquesta matèria sempre ha estat interessadament deplorable!

-Quina importància creu que va tenir la Nova Cançó a Balaguer?

Crec que la mateixa que a tot el país, es feien recitals que programaven la gent d’institucions culturals sota les que s’amagaven els distints partits, la Cançó servia per donar sortida a l’activitat política clandestina i aplegar sentiments de país i d’opinió, cada recital era una manifestació i una reafirmació de l’oposició al règim franquista.


-Que creu que teníeu i teniu en comú els diversos cantautors de la N.C.?

Tots lluitàvem contra un regim feixista.
Actualment tots lluitem per sobreviure i distingir per on ens la foten...La corrupció es una taca d'oli que s'ha estés per tot arreu.


-En els seus recitals, quina era la resposta de la gent?

Quasi sempre expectant, amb un silenci molt atent, hi ha molt interès, per que la gent està molt avesada a que els textos de les cançons siguin d’ínfima categoria poètica i jo treballo amb materials de molta qualitat literària. De vegades gens fàcils. Això sempre ha estat una constant de la meva producció, que em situa forçosament en un sector poc comercial, però per altra banda em dona moltes satisfaccions, sobre tot quan algú et dona les gràcies per no haver-lo tractat d’idiota.

-Com era el públic de Balaguer?

Una mica especial, si... difícil de convocar, irregular, però molt agraït, a mi m’agradava actuar d’en tant en tant a Balaguer era, com un termòmetre per a mi.
Els anys que havien anat be a Balaguer també anava be en general ; Quan a Balaguer la cosa no anava... malament. La Maria del Mar Bonet ho feia cada any a la Plaça del Rei-Tinell . Algú també es va cuidar de que aquella bona costum s’acabés ... L'enveja és un esport que es practica arreu...

-L’hi van censurar mai alguna cançó?

 -SI. moltes vegades,  encara guardo copies de repertori plenes de segells. Però si t’ho mires be eren ben tanoques els censors, anaven a preu fet, hi havia unes paraules tabú però com que no sabien llegir entre línies els podies colar uns gols impressionants.

-A part de Vostè, hi havia altres persones que fessin aquest tipus de música a Balaguer?

Si, hi havia en Pau Gabarrella i el Manel Montañés que feien un duo i cantaven unes cançons molt bones, ells varen fundar posteriorment el grup Octubre ja dins el llenguatge del Jazz-Rock i varen fer dos discos molt reeixits.
També ja una miqueta mes endavant varen sortir Rehenes amb en AGuillen Pedra i també amb en Xavier Monge que n'és un gran Músic i Pianista. Sovint vam col·laborar. I encara ho fem amb el Pau gabarrella que ha fet el arranjaments del meu proper disc. o el Xavier Monge. Unaltre gran music que va treballar molt i que es un gran percussionista es en Toni Meler que ha treballat sovint amb l'Ovidi Montllor i el Toti Soler a part de moltes altres coses. Tot això va sortir de la feina del Mestre Sauret i de l'Enrriqueta Tena que n'és una gran directora de coral. Mes reconeguda a fora de Balaguer que a dins. Però això sempre passa, quan passes del pont !!es una dolencia psicològica dels Balaguerins la por de passar el pont ...Deu venir del setge del Castell Formós... 

Foto Quim 1974

-Quina relació mantenia i quines característiques teníeu els cantants de Balaguer i comarca?

Amb el Pau i el Manel vàrem col·laborar en moltes ocasions , en aquell temps jo estava integrat en un grup de cantants de les terres de Lleida, el Grup Ponent, que aplegava sota una mateixa oficina de manegament cantants com el Xerric de Mollerusa, el Jordi Oró d’Artesa de Lleida, el Miquel Sancho de Lleida o la Teima també de Lleida en Pau i el Manel també varen formar part del Grup Ponent . Fèiem bastants concerts per les comarques i ens la jugàvem molt, cantàvem sense permís governatiu i de vegades acabàvem al “quartelillu” de la Guàrdia civil. Érem tots força agosarats pels temps que corrien però no ho canviaria pas, eren temps foscos i plens de problemes absurds i alhora d’esperança compartida. També hi havia un bon mobiment en el camp del Rock amb Primavera Negra i altres grups , i amb el xavier Baró de fil conductor i creatiu en aquest camp .En Xavier Baró es un autor molt important per Lleida , i amb el temps se sabrà i es reconeixerà .Perquè per a mi es un gran creador. Temps al temps... També cal remarcar la feina d'en Xavier Ribalta que n'es un Històric que fou el primer que va eixir cap a fora i va fer molta feina a París degut a un exili polític forçós... de ben segur que em deixo molta gent que brega per la musica en aquest pais nostre que n'és un erm cultural de proporcions gegantines , tant com la presa de Camarasa,
en el seu temps la més gran d'Europa!!

dijous, 6 de juny del 2013

ARA FARÀ UNS DEU ANYS I MIG...

Miquel Àngel Tena i Rúbies


Mollet del Vallès 15 de Gener de 2003
Estimat Xerric:

Ja m’imagino que forçar-te a emetre un veredicte sobre les meves cabòries es una falta de primitivisme i demostra que en realitat, en aquestes coses de la literatura, soc un pota tendra. Jo de fet escric poc i sempre que ho faig es que estic enamorat. Val a dir que aquest cop l’enamorament em dura mes enllà dels tres anys preceptius, del trastorns endorfínics habituals en la bioquímica sentimental. Es així per alguna raó desconeguda que no penso investigar mes enllà del que la poesia em dicti. Ja en tinc prou, em basta.
Soc un home sentimentalment feliç. I això amic meu, als cinquanta, es quasi una proesa. Donem gràcies i callem.
He tingut algunes dificultats per entendre, del tot, els teus comentaris, per que el recull, d’ençà de l’últim enviament que et vaig fer, ha canviat molt de lloc i d’extensió.(Vaig esborrar l’email i no tinc la referència ). Alguns dels teus apunts ja se’m feien evidents altres no.
Quan al poema en que em dius que prometo massa. Et diré que encara vull anar mes lluny. De fet no es una prometença, es un acte diari que practico amb delectança. La meva actual relació amb la Roser es basa en un respecte exquisit de l’espai vital d’ambdós. Es el que volia dir amb el poema i ja fa dies vaig canviar-li el futur per un present encara més arriscat. Soc així, Pep, que voleu que hi faci!!
Si que tens raó en el canvi brusc que representa el poema “sociorrealista” però es que jo no m’he oblidat mai de la Zoraida , i el seu “Bonnie and Clyde....van afusellar per arterioscleròtics tots els poetes sociorrealistes....” , sempre serè fill de la baralla, i ara es un moment molt mes crític i mes global del que en la nostra maduresa còmoda i contemporitzadora ens pensem. Es evident que els fills de l’estètica només han fet llaminadures. Tots abocats al taulell de la pastisseria buscant al mestre...com em tocaven els ous els Quinze del Tarot i les collonades de l’estil “La poesia esss.. a dirr.. La follia!! Yujuu!!. Soc poeta: Parla’m de mel i d’abelles!!. La poesia del mon va per altres camins, els camins de l’home que toca la mort i la vida i queda tocat. Tu be que ho saps Josep. I els camins son infinits. Es veu i es palpa. Es la llei del pèndul. La llei del Tao. El mon no avança: gira. I Fi

Es curiós que em proposes partir o segmentar alguns poemes, del Llibre de Mario, que en el seu origen ja estaven separats. De fet tot va començar amb un llarguíssim poema sense massa solta ni massa volta. Que després vaig fragmentar i mes endavant vaig tornar a recompondre i ampliar en una mena de desguàs de greuges que ara ja em cansa . Ja n’hi ha prou. L’altre dia vaig posar-hi punt i final.

Altrament tot gira a l’entorn del descobriment que vaig fer l’any passat sobre la Poliomielitis i la versió oficial que es va donar de la malaltia a partir de la invenció de les vacunes als anys cinquanta. Interessava donar el cas per acabat i proclamar el triomf de la ciència. Es va amagar que la polio era una malaltia progressiva que no s’estabilitzava mai i que acaba amb les reserves neurals dels malalts mes tard o mes d’hora. La infecció pel virus Polio provoca una encefalopatia que causa múltiples lesions cerebrals. Aquestes lesions provoquen d’entrada un deteriorament de la resposta neurològica i a la llarga molts problemes físics i psicològics als malalts de polio. La versió oficial era que la polio només provocava una atrofia muscular que es podia corregir amb cirurgia i no tenia cap més repercussió. FALS!! Es un frau que afecta a les arques de la sanitat pública en proporcions gegantines només a Espanya hi ha 300 mil casos de polio clínica, segurament moltissims milers més de polio asintomàtica . Aviat es trobarà, ja hi ha investigacions que en parlen clarament, una relació amb el Síndrome de Fatiga Crònica i les Fibromialgies, la ELA, l’esclerosi Múltiple. Com a resultants totes d’una infecció vírica prèvia.
Es un assumpte de milions de persones i un frau de proporcions mundials. La Unicef mentrestant s’omple la boca de que s’està a punt d’eradicar la polio d’España. Quina vergonya!! Desprès de quaranta anys d’haver-se inventat les vacunes.!! Imaginat com està el tercer mon!!
El Mario XXXX cosí del XXXXX del Centre de Recursos de Balaguer , el que canta amb el grup d’animació infantil, La TROCA, i amic de la meva infància fou una víctima massa precoç d’aquest estat de coses, fou mal diagnosticat, mal tractat, i torturat pel XXXXX a cops de electro-xoc, fins que va morir en un psiquiàtric, abans de fer els trenta. Això succeïa quan nosaltres fèiem el grup Ponent. Te’n recordes de la Melgosa i les seves amigues infermeres? Elles em donaven noticies del Mario cada cop que l’ingressaven. Va ser una vida molt dura la del meu amic. Jo vaig tenir més sort...Només he estat un alcohòlic Èpsilon, altrament dits també Nòrdics o Dipsomaníacs: (Fals),bevia per a mitigar el dolor i la fatiga. Un depressiu bipolar :(Fals),la barreja de medicacions i alcohol em feia perdre el senderi. Un dispers crònic (cert, tinc el cervell ple forats i de llacunes) i un, moltes coses més que els metges m’han fet creure per que no tenien ni puta idea de lo que em passava. I encara no en saben res!!N'hi ha que n'han tret foça partit de tot plegat. Escribes que jutgen i fariseus que txerren ...
El primer document oficial sobre el Síndrome Post Polio a l’Estat Espanyol data del juliol de 2002. i es tendenciós i falsari.
Ara crec que la longitud en el temps de la tragèdia ja vessa i massa; Un pel molt excessiva ja i que ja cal corregir. I potser, segur, podar. Es temps de podar codonys!!
Em nego a seguir en la meva infància, adolescència , joventud i adultesa,  gratant-me el nas. I vivint sobre una mentida.
Veuràs si et plau tornar-hi , - això ho deixo al teu arbitri i absoluta llibertat- que hi ha mots canvis en l’ordre i en la configuració dels poemes. No tinc ni idea de si el resultat es millor o pitjor, em guio per pulsions. Per gustos molt volubles.
Últimament, a instàncies, sine die, d’en Riera, m’he llegit Flaubert i les seves cartes. Deu meu!! de cap manera voldria agafar aquestes manies.(Altres coses m’han interessat força). Si per escriure he de passar per allò. Renuncio. De fet he pensat que aquest cul de setmana, (no tinc als nens) em reclouré a Poblet a resar i fer-me perdonar tota la rancúnia que encara em queda. Crec que amb quatre dies de clausura i Gregorians en tindré prou per restablir la meva ànima. Acabar aquesta tirada i passar pàgina.

Ja estic pensant en el pròxim, Es dirà “Soc un cançons”. (Un títol autèntic, com hi ha món!!). Vull fer un recorregut poètic, històric i sentimental per totes i cada una de les meves cançons, i també pels poetes que he musicat, amb una ressenya de les meves relacions amb ells i amb la seva obra. - Potser necessitaré la teva memòria – Serà de ben segur (soc toreru, comte) la meva cloenda com a cantador. Ja’n tinc los collons plens de fe’lo pallasso.(Ovidi Montllor) A més no puc quasi cantar, el SPP em provoca una disfàgia crònica que em complica menar la veu. Tot i que va i be i no se pas com evolucionarà. 

Apa que tinguis tota la pau que puguis suportar

Tens un amic. Miquel Àngel


dijous, 23 de maig del 2013

RECORDES?

Me'n havia fet una capseta de fusta amb gravats
amb la tapa d'ivori envellit ,a sabre de quina tecla de piano
vell fumat d'algun cafè del dinou amb dones que fumaven
i pintors embogits d'absenta i opi poetes maleits i tísics
que supuraven gonorrea pel penis i pitejaven encara
com si res  Quina vida recordes la casa una batalla
els calaixos oberts i la roba per terra culleretes i griffa
i bourbon de dissolvent universal de totes les malures
els llençols suats marcaven les postures del coit
que encadenàvem com si s'acabes el mon demà
i a la bocana del sota teulat del barri llatí els teus cabells
s'esventaven enrere com si fossis la  sirena d'un mascaró
Quina vida recordes la posta sobre els teulats de París,
les nits al Sacre Coeur escoltant en Bashung: Ho! Gaby, Gaby!
com tocava l'harmònica!! aquell Francès fill d'un pied-noir
i posat de belga aristocràtic altiu i seriós com un plat de faves
que feia blues com un negre de Alabama
El somriure del sol als matins del cafè i del sexe
amb olor de sexe tot amarat de sexe et feia fotografies i t'escrivia
i Tu escrivies tota molla de suor i feromones  amb aquella Continental negra i
aquella olor de niu d'animal que feia l'engolfa i
que ens embriagava Un amor amb pressures amb data de caducitat
Ho saviem  o mentírem  ho allargàrem i no podria'm explicar-ho ni deixar-ho
recorda'm vinclat sobre el piano enxarolat tocant melodies per a TU
Potser la lluna a dins d'algun fanal t'haurà xiulat una altra cançó estranya
Hi he posat una maquineta de musica amb una cançó de la Piaf
"Milord" a la capseta . Hi ha una petita manivela i un ressort 
Hi ha també les teves fotografies, unes arracades de quincalla
i els teus poemes escrits en quartilles ... "espero dejarte libre para que sigas conmigo"
i un collaret de perles de Manacor que no t'agradava i 
cromos de'n Toulouse Lautrec i un dibuix d'en Ramon Casas 
que vàrem trobar una nit prop d'un container i
un botellí de licor de Pastís encetat i apegalós
He provat si funcionava en obrir la capsa la maquineta de música
et voilà! funciona ! Quina vida!! recordes...

                                                                                       
                                      a Giuseppe Mustacchi : de personatge: Georges Moustaki