dijous, 6 de juny del 2013

ARA FARÀ UNS DEU ANYS I MIG...

Miquel Àngel Tena i Rúbies


Mollet del Vallès 15 de Gener de 2003
Estimat Xerric:

Ja m’imagino que forçar-te a emetre un veredicte sobre les meves cabòries es una falta de primitivisme i demostra que en realitat, en aquestes coses de la literatura, soc un pota tendra. Jo de fet escric poc i sempre que ho faig es que estic enamorat. Val a dir que aquest cop l’enamorament em dura mes enllà dels tres anys preceptius, del trastorns endorfínics habituals en la bioquímica sentimental. Es així per alguna raó desconeguda que no penso investigar mes enllà del que la poesia em dicti. Ja en tinc prou, em basta.
Soc un home sentimentalment feliç. I això amic meu, als cinquanta, es quasi una proesa. Donem gràcies i callem.
He tingut algunes dificultats per entendre, del tot, els teus comentaris, per que el recull, d’ençà de l’últim enviament que et vaig fer, ha canviat molt de lloc i d’extensió.(Vaig esborrar l’email i no tinc la referència ). Alguns dels teus apunts ja se’m feien evidents altres no.
Quan al poema en que em dius que prometo massa. Et diré que encara vull anar mes lluny. De fet no es una prometença, es un acte diari que practico amb delectança. La meva actual relació amb la Roser es basa en un respecte exquisit de l’espai vital d’ambdós. Es el que volia dir amb el poema i ja fa dies vaig canviar-li el futur per un present encara més arriscat. Soc així, Pep, que voleu que hi faci!!
Si que tens raó en el canvi brusc que representa el poema “sociorrealista” però es que jo no m’he oblidat mai de la Zoraida , i el seu “Bonnie and Clyde....van afusellar per arterioscleròtics tots els poetes sociorrealistes....” , sempre serè fill de la baralla, i ara es un moment molt mes crític i mes global del que en la nostra maduresa còmoda i contemporitzadora ens pensem. Es evident que els fills de l’estètica només han fet llaminadures. Tots abocats al taulell de la pastisseria buscant al mestre...com em tocaven els ous els Quinze del Tarot i les collonades de l’estil “La poesia esss.. a dirr.. La follia!! Yujuu!!. Soc poeta: Parla’m de mel i d’abelles!!. La poesia del mon va per altres camins, els camins de l’home que toca la mort i la vida i queda tocat. Tu be que ho saps Josep. I els camins son infinits. Es veu i es palpa. Es la llei del pèndul. La llei del Tao. El mon no avança: gira. I Fi

Es curiós que em proposes partir o segmentar alguns poemes, del Llibre de Mario, que en el seu origen ja estaven separats. De fet tot va començar amb un llarguíssim poema sense massa solta ni massa volta. Que després vaig fragmentar i mes endavant vaig tornar a recompondre i ampliar en una mena de desguàs de greuges que ara ja em cansa . Ja n’hi ha prou. L’altre dia vaig posar-hi punt i final.

Altrament tot gira a l’entorn del descobriment que vaig fer l’any passat sobre la Poliomielitis i la versió oficial que es va donar de la malaltia a partir de la invenció de les vacunes als anys cinquanta. Interessava donar el cas per acabat i proclamar el triomf de la ciència. Es va amagar que la polio era una malaltia progressiva que no s’estabilitzava mai i que acaba amb les reserves neurals dels malalts mes tard o mes d’hora. La infecció pel virus Polio provoca una encefalopatia que causa múltiples lesions cerebrals. Aquestes lesions provoquen d’entrada un deteriorament de la resposta neurològica i a la llarga molts problemes físics i psicològics als malalts de polio. La versió oficial era que la polio només provocava una atrofia muscular que es podia corregir amb cirurgia i no tenia cap més repercussió. FALS!! Es un frau que afecta a les arques de la sanitat pública en proporcions gegantines només a Espanya hi ha 300 mil casos de polio clínica, segurament moltissims milers més de polio asintomàtica . Aviat es trobarà, ja hi ha investigacions que en parlen clarament, una relació amb el Síndrome de Fatiga Crònica i les Fibromialgies, la ELA, l’esclerosi Múltiple. Com a resultants totes d’una infecció vírica prèvia.
Es un assumpte de milions de persones i un frau de proporcions mundials. La Unicef mentrestant s’omple la boca de que s’està a punt d’eradicar la polio d’España. Quina vergonya!! Desprès de quaranta anys d’haver-se inventat les vacunes.!! Imaginat com està el tercer mon!!
El Mario XXXX cosí del XXXXX del Centre de Recursos de Balaguer , el que canta amb el grup d’animació infantil, La TROCA, i amic de la meva infància fou una víctima massa precoç d’aquest estat de coses, fou mal diagnosticat, mal tractat, i torturat pel XXXXX a cops de electro-xoc, fins que va morir en un psiquiàtric, abans de fer els trenta. Això succeïa quan nosaltres fèiem el grup Ponent. Te’n recordes de la Melgosa i les seves amigues infermeres? Elles em donaven noticies del Mario cada cop que l’ingressaven. Va ser una vida molt dura la del meu amic. Jo vaig tenir més sort...Només he estat un alcohòlic Èpsilon, altrament dits també Nòrdics o Dipsomaníacs: (Fals),bevia per a mitigar el dolor i la fatiga. Un depressiu bipolar :(Fals),la barreja de medicacions i alcohol em feia perdre el senderi. Un dispers crònic (cert, tinc el cervell ple forats i de llacunes) i un, moltes coses més que els metges m’han fet creure per que no tenien ni puta idea de lo que em passava. I encara no en saben res!!N'hi ha que n'han tret foça partit de tot plegat. Escribes que jutgen i fariseus que txerren ...
El primer document oficial sobre el Síndrome Post Polio a l’Estat Espanyol data del juliol de 2002. i es tendenciós i falsari.
Ara crec que la longitud en el temps de la tragèdia ja vessa i massa; Un pel molt excessiva ja i que ja cal corregir. I potser, segur, podar. Es temps de podar codonys!!
Em nego a seguir en la meva infància, adolescència , joventud i adultesa,  gratant-me el nas. I vivint sobre una mentida.
Veuràs si et plau tornar-hi , - això ho deixo al teu arbitri i absoluta llibertat- que hi ha mots canvis en l’ordre i en la configuració dels poemes. No tinc ni idea de si el resultat es millor o pitjor, em guio per pulsions. Per gustos molt volubles.
Últimament, a instàncies, sine die, d’en Riera, m’he llegit Flaubert i les seves cartes. Deu meu!! de cap manera voldria agafar aquestes manies.(Altres coses m’han interessat força). Si per escriure he de passar per allò. Renuncio. De fet he pensat que aquest cul de setmana, (no tinc als nens) em reclouré a Poblet a resar i fer-me perdonar tota la rancúnia que encara em queda. Crec que amb quatre dies de clausura i Gregorians en tindré prou per restablir la meva ànima. Acabar aquesta tirada i passar pàgina.

Ja estic pensant en el pròxim, Es dirà “Soc un cançons”. (Un títol autèntic, com hi ha món!!). Vull fer un recorregut poètic, històric i sentimental per totes i cada una de les meves cançons, i també pels poetes que he musicat, amb una ressenya de les meves relacions amb ells i amb la seva obra. - Potser necessitaré la teva memòria – Serà de ben segur (soc toreru, comte) la meva cloenda com a cantador. Ja’n tinc los collons plens de fe’lo pallasso.(Ovidi Montllor) A més no puc quasi cantar, el SPP em provoca una disfàgia crònica que em complica menar la veu. Tot i que va i be i no se pas com evolucionarà. 

Apa que tinguis tota la pau que puguis suportar

Tens un amic. Miquel Àngel


dijous, 23 de maig del 2013

RECORDES?

Me'n havia fet una capseta de fusta amb gravats
amb la tapa d'ivori envellit ,a sabre de quina tecla de piano
vell fumat d'algun cafè del dinou amb dones que fumaven
i pintors embogits d'absenta i opi poetes maleits i tísics
que supuraven gonorrea pel penis i pitejaven encara
com si res  Quina vida recordes la casa una batalla
els calaixos oberts i la roba per terra culleretes i griffa
i bourbon de dissolvent universal de totes les malures
els llençols suats marcaven les postures del coit
que encadenàvem com si s'acabes el mon demà
i a la bocana del sota teulat del barri llatí els teus cabells
s'esventaven enrere com si fossis la  sirena d'un mascaró
Quina vida recordes la posta sobre els teulats de París,
les nits al Sacre Coeur escoltant en Bashung: Ho! Gaby, Gaby!
com tocava l'harmònica!! aquell Francès fill d'un pied-noir
i posat de belga aristocràtic altiu i seriós com un plat de faves
que feia blues com un negre de Alabama
El somriure del sol als matins del cafè i del sexe
amb olor de sexe tot amarat de sexe et feia fotografies i t'escrivia
i Tu escrivies tota molla de suor i feromones  amb aquella Continental negra i
aquella olor de niu d'animal que feia l'engolfa i
que ens embriagava Un amor amb pressures amb data de caducitat
Ho saviem  o mentírem  ho allargàrem i no podria'm explicar-ho ni deixar-ho
recorda'm vinclat sobre el piano enxarolat tocant melodies per a TU
Potser la lluna a dins d'algun fanal t'haurà xiulat una altra cançó estranya
Hi he posat una maquineta de musica amb una cançó de la Piaf
"Milord" a la capseta . Hi ha una petita manivela i un ressort 
Hi ha també les teves fotografies, unes arracades de quincalla
i els teus poemes escrits en quartilles ... "espero dejarte libre para que sigas conmigo"
i un collaret de perles de Manacor que no t'agradava i 
cromos de'n Toulouse Lautrec i un dibuix d'en Ramon Casas 
que vàrem trobar una nit prop d'un container i
un botellí de licor de Pastís encetat i apegalós
He provat si funcionava en obrir la capsa la maquineta de música
et voilà! funciona ! Quina vida!! recordes...

                                                                                       
                                      a Giuseppe Mustacchi : de personatge: Georges Moustaki

dimecres, 22 de maig del 2013




RAFAEL SUBIRACHS PRESENTA: OPERA NABÍ DE JOSEP CARNER



Rafael Subirachs
Foto de Rafael Subirachs
Cantant i compositor, músic en actiu d'ençà l'any 1967 quan va entrar a formar part d'"Els Setze Jutges", com a cantant de música popular moderna, activitat que ha desenvolupat in crescendo en una línia de continuïtat creadora. De fer una simple cançó sobre una poesia pròpia o una poesia de Joan Salvat Papasseit, o d'altres poetes –va ser el primer musicador de poesies de Miquel Martí i Pol–, fins l'elaboració de l'òpera «Nabí», sobre l'obra mestra de Josep Carner, «Passeig d'Aniversari», obra simfonicocoral sobre l'obra homònima en poesia de Joan Vinyoli o «Verdaguer 2000 Cançó de la terra» oratori simfonicocoral sobre poesies de Jacint Verdaguer entre les obres que destaquen de compositor.



Fragment musical que correspon al fragment final del Cant III. La tempesta i correspon també a l'episodi bíblic del Llibre de Jonàs, capítol primer, versicles 14-16, quan els mariners llencen Jonàs per la borda per aplacar la furia de la mar.

divendres, 10 de maig del 2013

Jordi Gasión i la delicadesa

 
Deu ser que em faig vell i tou i que ja estic de sentir cançons fins al capdamunt de la cresta del cap i que em dona la sensació que de cançons ja se'n han fet massa i que ja no calen i no serveixen per a res perquè la gent n'està embotada i ni les compren perquè si de cas ne volen sentir una se la baixen i punto. Serà que allò que abans em motivava tant ara tan se me'n fot i faig com quan tenia que escoltar maquetes a la Discogràfica on feinejava i només amb un minut d'escoltar la veu o el so o de quin pal anaven aquells milers de postulants a ser emuladors d'altri que havia tingut èxit per xiripa, ja entenia prou i em repassava 30 maquetes en un viatge a la Seu d'Urgell a les sis de la tarda per veure que tot anés ve per un bolo dels Sopa de Cabra . Serà que m'he fet vell i cínic i ja tan se me'n fot que un xaval tingui l'ànsia de ser qui no es , ni serà mai , total i al capdavall i per a l'ultima instància follar-se la de la quarta fila que li fa el pes ... Com havíem somniat fer tots .. Que rarament quan m'arriba alguna cosa me l'escolto de dalt a baix i ho torno a fer per trobar-li el mèrit i ho torno a fer per que ja m'agrada i em fa més suportable el el pas lent  del matí . No se perquè serà que aquest  xaval , perquè encara es un xaval , em diu i em mou coses que els altres no remouen ni a tirs d'escopeta "recortà".  I després de pensar-m'ho, ahir a la nit mentes tornava de la congregació i el vaig tornar a posar al aparato del cotxe. Ho vaig descobrir . En Jordi Gasion converteix una cançó d'en Cohen en una preciositat que no sembla del Cohen sinó que sembla seva perquè imprimeix delicadesa i "phatos Humà" a tot allò que fa .I ho fa d'una manera que ratlla la linea que separa als singulars , dels plurals . D'aquells que faran un dos tres discos i no quedara d'ells més que un record llunya entre els amics i els parents i els "Altres" els Singulars, que es quedaran per a fer una obra que durarà i penetrarà amb el temps i una canya en l'inconscient de la gent que encara escolta cançons. I ens acompanyarà la vida com una banda sonora de la nostra pròpia peripècia. Vull pensar que el meu actual desinterès es transitori perquè encara em fa trempar escoltar "delicatessents" ,musiques inspirades, lletres que diuen coses i fan reflexions vitals que valen la pena , preguntes i respostes que creuen en la vida, malgrat que la vida cada dia cotitza menys en borsa... Li he d'agrair al Jordi Gasión que no doni per acabat el mon i que segueixi fent cançons i versions assassines que es com han de ser les versions o no cal pas fer-les. Que nomeni de fracas allò que es tan ben reeixit i tan subtilment interpretat. A cada vegada mes detall en la veu i en l'expressió a cada cop de geni més simplicitat . El Mestre Txopeitia fent dibuixos i paisatges tan delicats com la veu... tot es harmònic, no hi ha escarafalls, ni cal per a res fer demostracions de força. La força rau en la idea mateixa. I es la força de la simplicitat i la delicadesa que arriba directe al seu destí . Al cor ,on rauen les emocions gasoses. En Gasion canta sentiments que son emocions liquades. Sòlides i definitives. Madures. 

Compreu cançons que la cultura es de pagament . Mai va ser propietat de l'ajuntament de turno .


dimarts, 7 de maig del 2013

Laisse venir...

Si no t'hagués conegut mai m'hauria perdut
entre mig de les bardisses pels aiguamolls
de la vida que avança estellant No hi a pietat
ni dolçor ni altells on somniar que tot va be
Si no t'hagués vist venir vinclada en el dolor
d'una cadira vella de bova i rodejada
de llibres que llegeixes distreta mirant
per la finestra nova de la casa que vols
de la casa que fas i refàs amb la teva petjada
de ballarina trencada d'esforç del viure ingrat
dolorit d'estar sola mirant com els peus de la gent
inventaven llenguatges ignots que tu interpretaves
Si no t'hagués conegut esperant l'avenir tan incert
si no m'haguessis reptat amb el pas d'una dansa tan bella
Ni jo fora Jo ni TU fores qui ets ara ja tal com ets
Com seràs com seré com voldràs com voldré
Si no t'hagués conegut mai m'hauria perdut.
Laisse venir... laisse venir... se que el temps juga a favor teu.