diumenge, 24 de novembre del 2013

CANTAR ... VAJA UNA TONTERIA ... MIRA QUINA FAVA LI HA AGAFAT ARA!!

L'any 1954 fou l'any de l'epidèmia de Poliomielitis .Ja venia sent-ho durant molts anys i en Jonas Salk i en Albert Sàbin , es barallaven a mort per imposar les seves vacunes a tot el mon. El negoci obria les portes a la vacunació massiva de la Polio i de TOT. Que vol dir tot ....El Mètodes salvatges, eugenèsics i cruels de Hillary Koprowsky que havia vacunat a Hospitals Psiquatrics , presons, i orfenats als EEUU i desprès masivament al Congo amb cultius del virus Polio en ronyons de chimpançe i mono verd amb un resultats desastrosos van forçar “que no s'en parlés més” . Malgrat aquell “Criminal”, continués tenint les patents universals dels procediments ... Cosa Bona!! fou l'any en que Facundo Cabral va nàixer com a Princep dels cantaires , com a Trobador universal...

De petit jo ja era molt cantador... tornant de buscar bolets del Montsech , cantava una cançó amb aires de Jota que sentia molt sovint per la “Radio Balaguer” “ Emisoras del Mobimiento” . Molt temps després vaig saber que el qui cantava “Cuando manda el corazon” era en Manolo Escobar . Qui ha finat no fa gaires dies. I a qui vaig tenir l'honor de conèixer personalment en un cinema de barri on varem compartir butaca correlativa i filera amb la seva senyora veient “EL Graduado”. Fixa't si en fa d'anys!! Ves per on, ma padrí Esteve, n'era de la Franja d'Aragó . De sota Tamarit , d'un llogarret que se'n diu Algaió... i la primera cançó que em vaig aprendre de memòria era una Jota passada pel sedàs de la “copla... “

N'era un crio solitari Jo. No em volien al futbol, ni a tocar i parar , ni al mocador, ni al cavallfort, i només jugava a boles , era el rey de les boles i com que sempre guanyava tampoc volien jugar amb mi... m'ho feia sol, fugint al riu a pescar i robant-li els llibres del Richmal Crompton, el meu mitificat autor dels “Guillermos” a ma cosí... . En Salgari el treia de la biblioteca de la “Caixa” i el Jules Verne també, com algunes coses del Jack London i fins hi tot del Beadelaire que no entenia ni papa ...de per tot on podia  , alguns de la Tia Nuri i altres de Can Colapi... Sempre d'amagat això si . Llegir no era ben vist a ca meva ... es veu que tenia alguna cosa que veure amb el “pecat”. Me vaig flipàr una tarda de diumenge veient la TV en blanc i negre. Després de la “Reina por un dia ¨ varen sortir els Brincos, amb les seves capes negres en imitació del Loock dels Beatles a Help!!i en clau de “Tuno” Aquella tarda li vaig dir a ma mare ... Mira Jo vull fer com aquestos!!! i ella Ca!! aquesta gent son gent de mala vida!!! que has de fer TU !! calla calla!!. Però vaig començar a demanar una guitarra per Reis, amb una constància tal que després de dos anys, mon pare va anar a can “Guarro” la botiga de musica del carrer major de lleida i em va comprar una guitarra feta a València per “TATAY Hermanos” .. que després es varen passar al plàstic ...

Era fotut perquè passava una mica com amb els llibres, tocar la guitarra tampoc era gaire ben vist i l'instrument tenia una funció més aviat decorativa ... al igual que un piano que anys desprès varen comprar per fer veure que la nena tocava un instrument de “senyoreta”. Als 15 anys després d'una operació triple a la cama dreta que va durar del Juliol fins al febrer... vaig començar a inventar cançons -No se d'on me sortien les cançons ... No eren meves . Tenia la certesa de que no era res que jo sabes fer, mes aviat quelcom estrany que m'era dit o dictat... Això si , cada vegada que em sortia “Un bolet” era el crio mes feliç del mon ... Un dia que em varen cridar pels altaveus, d'aquell internat tenebrós. Perquè tenia visita , em vaig trobar a mon pare amb un posat greu i sever a la sala de visites . D'entrada no em va dir res . Nomes em va clavar una bufetada i després em va fer jurar que no tornaria a cantar mai més!! I Jo vaig Jurar amb els dits creuats a l'esquena. Havia cantat al Price de Barcelona i la cosa va acabar amb els cavalls de la policia entrant a dins per dispersar la gent. Algún Caballer Català li havia explicat... No cal dir que no vaig complir el Jurament. Ni pensava complir-lo, en el moment de ser forçat a emetre'l . Que Deu em perdoni per no renunciar, per una bufetada , a la cosa mes meravellosa que m'ha regalat... Les vergonyes del meu pare ... i de la familia de “Carques Falangistes” que eren els seus germans . Les difamacions constants , que acaben contaminant -ho tot com un oli de motor brut... i els pals a les rodes. Només m'ho van posar difícil, però no van poder amb mi. Ni podran. Ni que em fotessin sis tiros com al Facundo, podrien mai, perquè no n'hi ha propaganda mes bona per a un cantador, un trobador autèntic, que el que li fotin quatre tiros, Facundo Cabral era conegut pel seu discurs valent i espiritualment agosarat i deshinibit!! Però a pocs anys del seu Assassinat : el seu missatge ha donat deu vegades la volta al mon així que no el varen matar , si es el que volien ... el varen pujar als Altars.. Je je No soy de aquí , ni soy de allà.... !!! Pobrecito aquel cabron!! piensa que el pobre soy yo ....

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada