dimecres, 30 de gener del 2013
SILENCI... MASSA SOROLL...
Llavors aquesta mateixa passio , la seva energia , intensitat ,es : silenci
dilluns, 21 de gener del 2013
EL LLOP LELO
Al Montsec, ja fa molts anys, hi havia una manada de
llops, eren uns llops “casolans”, més rossos que grisos, coneguts de la
gent que de tant veure'ls els hi havia adjudicat un nom a cadascun i
tot... la manada es mantenia en els seus territoris i mai interferia
amb els pastors ni amb els pagesos que feinejaven a l'altiplà de
Gabrieló, com en un pacte tàcit de mutu respecte i de no agressió.
El cap dels llops era l'Ullal, li deien així perquè a part de ser
mes fosc, -quasi be negre-, tenia uns molt llargs i afilats ullals
blancs que ensenyava sovint a la mes mínima indisciplina des seus
congèneres. En la societat dels llops, el cap de la manada estableix
els límits del territori, va sempre amb la cua alçada i és l'únic
que pot cobrir les femelles. Els altres llops, els de segona
categoria, tenien que portar la cua entre les cames, disminuir la
seva agressivitat cap a L'Ullal i el seu impuls sexual per les
femelles. No tenien dret a aparellar-se i estaven en un permanent
conflicte emocional per la seva pèrdua de dret al territori . Si
poguessin matarien a L'Ullal, però no poden i ho saben. Ell llop
negre és massa gran i poderós, es dominant i te els ullals mot més
desenvolupats que els altres : En erigir-se com a cap, quan s'estava
formant la manada i els altres llops eren joves, la seva
transformació fou producte de tota una cadena de fenòmens hormonals
que li van permetre adquirir més força i més preeminència sobre
els altres. Modificant inclús el color del pelatge , el seu tamany i
les seves dents. Encara que algun dels llops secundaris pogués tenir
la sort de matar-lo, no tindria temps per adaptar-se al seu nou
estatus de Cap i els altres el matarien també o moriria de por per
que la responsabilitat l'ofegaria. Moriria d'un infart per estrès!!!
No sabria restablir els límits del territori, ni imposar als
altres la política de relació amb els humans que protegia a la
manada. Per aquesta raó l'Ullal n'era respectat pels pastors que
inclús arribaven a dir sovint “Que duri molts anys aquest llop
negre perquè d'ençà que hi es ell, les coses van molt be per a
tothom”
Una mati rúfol i fredós, una colla de caçadors de Barcelona, amb
la seva acostumada desconeixença de l'equilibri de les coses, es va
trobar a l'Ullal al damunt d'una gran pedra, marcant el seu
territori, davant dels qui considerava uns intrusos. Perseguien un
porc senglar, però en veure aquell exemplar de llop tan gran i
magnífic, el seu instint depredador mancat de seny, els va fer
disparar sense ni pensar qui era aquell llop majestuós, que semblava
no tenir-los cap mena de por. L'Ullal va morir pel dispar d'un
estúpid caçador de ciutat que anava vestit de militar i que de
seguida es va voler fet una foto aixecant el cap del gran llop com si
hagués fet una gran proesa.
Entre la manada hi havia un llop boig, Un que de cadell s'havia
despenyat per la Canal de l'Embut i uns pastors l'havien trobat mig
mort prop de la font de Gabrieló, el van dur al veterinari, i el van
curar de les múltiples fractures que s'havia ocasionat amb la
caiguda... el van tenir prop de sis mesos engabiat i com que era
cadell el van tractar com a un gosset i va compartir gàbia i menjar
amb els gossos d'atura d'un pagués que vivia al Mas d'en Gasol al
camí de sant Alís. Com que creixia de presa i de vegades ensenyava les dents als altres, aviat van decidir tornar-lo a aviar al
territori dels llops i ell com era natural es va reincorporar a la
manada com un llop secundari
...Però..Vet ací que aquella experiència amb els humans, els
ramats i els gossos d'atura, que havia viscut, sumada al conflicte de
l'accident terrorífic que va tenir, el van fer tornar més agosarat
que el altres. No s'enfrontava directament a l'Ullal però feia una
mica el que volia , “anava per lliure” es permetia llicències
amb les femelles i de vegades anava fins als Masos a tornar a veure
als seus antics amics .A la vall li deien el Llop Lelo, perquè no es comportava
ni com un llop ni com un gos i no seguia ben be els estrictes paràmetres de
la seva especie. L'Ullal el tolerava perquè estava desconcertat amb
el seu comportament erràtic i els humans l'acollien amb displicència
perquè el consideraven un llop boig i carinyos com un gos .Però de
fet el Llop Lelo, era un gos dominant quan estava entre els gossos
dels pastors perquè només el veien arribar que tots abaixaven la
cua i li retien el coll . Segurament que la manada no s'esperava que
al morir l'Ullal i començar les lluites rituals per a substituir-lo
- El llop boig comencés a canviar el color del pelatge i a
aparellar-se amb les femelles sense que li ensenyessin les dents De
fet les femelles ja l'havien triat com a substitut del llop negre
perquè ja els havia pessigat els malucs motes vegades, mentre es
feia el “Lelo”. Algun llop secundari li va voler plantar cara però els seus ullals ja eren mes llargs que els
de qualsevol llop de la manada i també era més gran i poderós degut a que
durant un bon temps de la seva creixença va ser alimentat amb molta cura pels humans. No va
tenir cap problema per a fer-se el Cap de la manada.
La seva comprensió instintiva dels dos mons el va fer de seguida
un cap encara més eficaç que l'Ullal i els pastors van trobar mot
encertat que fos ell qui s'acabés imposant als altres llops... Si la
manada hagués començat a invadir el territori de les pastures, ells
mateixos haurien anat a matar al cap per tal de que canviessin de
comportament. I ho haurien fet encara que haguessin tingut que
eliminar a tota la manada .Perquè els pagesos no estan d'hòsties
!!! i son molt més dominants que els llops!!
I Així fou com el llop xalat “Lo Lelo” que li
deia la canalla del poble, que n'havia tingut un ensurt paorós de cadell i
havia viscut una experiència extraordinària per a un llop, va
esdevenir cap de la última manada de llops que quedava a la Vall
d'Àger.
Al Françesc Puigpelat -autor de "Els Llops" en homenatge
Al Françesc Puigpelat -autor de "Els Llops" en homenatge
dimarts, 15 de gener del 2013
Lo pis s'havia quedat desert , quasi ni eixecabem les persianes. Era ben be una epidèmia de tristesa ... s'havia de buscar un culpable .El pis , el telèfon .l'aigua ,la llum... set mesos d'atrasos que vaig acabar pagant Jo... però endementres tothom va marxar xiulant, havien trobat el culpable de tot ... i havien aprés a medrar...
No se si mai seràn certes totes aquestes coses
No se mai que he de fer
quan es fa fosc la casa sembla un claustre
i si encenc els llums m'esfereeixo.
Lo Ferran no parla, ni menja , només dibuixa
de vegades passa l'escombra.
Ja veus que queda...
Sempre puc besar-me el bíceps dret
Sempre puc immaginar-me situacions possibles.
dissabte, 12 de gener del 2013
TINC UN AMIC QUE PINTA POESIA
(Tardé un año y quatro meses para encajar las bellas i duras i épicas metàforas de Tus poemas de bondad, sobre cada cosa i comprender al fin la profundidad de tu pensamiento; Amigo mio... . - Sé que sabes que estoy tan distraido que no me lo tendràs en cuenta. Y tambien sé que tu amistad es para mi como las botas para el gato. - Que perdido estaria todavia en la desmemòria sin tu ayuda Javier!!!) - TU tranquilizas las aguas de mis estanques turvios i me permites ver el fondo de mis fondos, donde nadan los peces de colores...)
***
“No estoy deprimido.
Solo estoy distraído ante la belleza del mundo”.
Me dices amigo, mientras libélulas de cristalinas
transparencias ciegas,
voltean contra tu cielo de vidrio.
Y ante el espasmo de tu retina intentas en vano abrir
la cortina.
Y contra un muro de luz de estrellas.
Fuera el océano se precipita contra imbatibles
centinelas de piedra.
Y abandonada a su suerte la materia indeleble se
espuma.
Y chorros de acero con lenguas de flujo sucumben ante
el panorama de los abedules muertos.
Y así en el suceder de las olas, en el rumor de su
antojo.
Revolotean inquietas sombras que anidan en los ojos
donde la luz se derrumba.
Y rebaños de sanguinarios y enfurecidos búfalos se
inquietan.
Y con sus patas peludas de ira pueblan las cejas.
Y el estruendor de la marea, en rabias de espuma y
estampida ,
Abandonan la guarida y mugen con bravura al toro de
la noche que reclina.
Y se espantan las amapolas rojas que como mariposas
expandidas.
Lívidas descansan en la quietud de la tarde,
asustadas, mustias y heridas.
E inquieto el corcel de la noche con sus espuelas de
estaño hiere los ijares de la luna.
Esgrime con alarma su guadaña y amenaza con segar el
campo de la alfalfa.
Que ante el acero helado entre tréboles palidece y
se desangra.
Y tiemblan asustadas las margaritas del miedo como
perros rabiosos ante una mano alzada.
A lo lejos amenaza tormenta.
Y el cuervo negro extiende su terciopelo de negras
alas.
Y sume en la quietud dels obituario las lejanas
plegarias del convento de Santa Clara.
Y los salmos a Dios tropiezan contra el muro de
ignorancia en el cuarto de costura de las Salesianas.
En las catedrales de la luna los peces arcaicos se
ahogan al petrificarse sus branquias.
Y en la mañana entretejida con suspiros perecen las
almas en el fragor de las almohadas.
Cuando la salivilla blanca de los peces ranas se seca
en la erosión de las escamas.
Y tú asciendes por el desfiladero de las especies
disecadas expuesto a la erosión de las canas;
Y en la procesión de orugas de la Santa Compaña van
repartiendo pétalos de rosa las núbiles i livianas.
Y con transparencias inusitadas se va encendiendo la
insatisfecha carne humana.
Sedienta de besos y enarbolada de lisuras de manzanas
frescas de sonrisas blancas.
Y la rosa de los vientos levanta las faldas.
Y el susurro de la tarde nemorosa ante el rumor de
las aguas quietas,
sus lúbricos cuerpos desnudos lucen como velas
hambrientas ante Diosas paganas.
Y tú me dices “Javier no estoy deprimido.
Estoy distraído ante la belleza del mundo”.
Y yo te comprendo, pues como Edipo castigado a la
ceguera de los mil ojos de insecto,
trato de palpar con mis tentáculos de oruga
irreverente las sutiles hebras de la escarcha.
Y como modistilla o zapatero de ojos sin legañas,
con la precisión inefable de las arañas,
tejo incansable la túpida red que , desde el inicio
del Mundo, hacen las parcas.
Y como Penélope obligada por una fidelidad que
transciende,
intento en vano desenredar del ovillo el esqueleto
invisible o la esencia inmutable de las cosas.
Mientras sutiles preguntas discurren y enredan las
arcanas entrañas.
Pero todo es en vano.
Porque ante el crecer de las olas desaparecen
las huellas que los ingrávidos pies dejaros en la
arena.
Y una y otra vez retornan en el esfuerzo excesivo de
recuperar la memoria.
Y con el trabajo infatigable de las rocas la
naturaleza cristalina del Mundo se quiebra.
Y las esencias se pierden en la bruma y los claveles
mueren en su insana locura.
Entre el hazmereir de las quisquillas, la sonrisa
burlona de los camarones
y el sarcasmo de las ostras.
Y otra vez empieza a crecer la luna con su ciclo
interminable.
Y en la menarquia de las amapolas las jóvenes
doncellas cuentan los días.
Y el viejo verde de los mares ante el temor se
regocija y fuma su cachimba.
Y al caer la tarde cuando el sol bruñido en su
sofoco descarga sus ardores y se refresca en el agua.
Una larga sombra o ancha estaca juega al equívoco de
su viril constancia.
Y las Jóvenes doncellas juegan al escándalo y se
cubren y tapan las caras
con sus tocas blancas de novicias rancias.
Y cuchicheando se cuentan sus pequeñas maldades como
verdes ranitas en espera de estreno.
Y el croar invade las charcas que al atardecer en els
verano se alarman,
ante el atrevimiento del Fauno que de su enorme
miembro se ufana.
Y así continua la vida.
Y yo contemplo por mi ventana el ocaso del sol
incendiando las montañas.
No amigo, yo tampoco estoy deprimido, me deprime ver
como la vida pasa.
Me deprime mi esfuerzo vano de apuntalar mi esencia
de existidor.
Mi amarga esencia de sufridor de los andamios del
aire y de las cosas vagas
Mientras veo como te distraes ante la belleza del
Mundo cuando no cantas.
AL RAPSODA Y CANTAUTOR MIQUEL ÀNGEL TENA RÚBIES
de su amigo : LEON CANTABRO
FRCO. JAVIER GARCIA QUINTANA
BARCELONA 10 DE AGOSTO 2.011
divendres, 11 de gener del 2013
LO JORDI GASION N'HA TRET UN DISC ...
No fa gaire que en Gasión "Lo fill" me va enviar un disc amb unes cuantes cançons de factura molt delicada , molt ben pensada i molt ben inspirada , I com que a mi aquest xiquet ja em va deixar parat una vegada que el vaig veure a Lleida amb tota la banda i el Mestre Txopeitia al "mandu"·Doncs avui us vull parlar , i parlar be, de les bonances d'aquest disc, - diguem-ne ja "projecte" ,- entrega, -paquetet de cançons . Perquè avui mateix, això de "fer un disc" ja ha ben passat a la Història , avui en dia, diguem que l'artista està en estat "d'evaluació continuada" i li es millor anar penjant l'obra a la Xarxa, que gastar-se los quartos editant amb una Discogràfica que no li pagarà mai un duro, perqué estan totes en suspensió de pagaments . L'Aventura de muntar una editora de discos es una cosa que es fa per amor a l'Art i per plaer de seguir editant música en format de disc , quan la música ja no necessita format perque n'es tota penjada del núbol i tot cristu la pot comprar o robar quan vulgui i a plaer. -Reflexions tangencials a part. Us volia dir que val la pena i n'es un plaer d'escoltar aquestes cançons del Jordi Gasión .Formen un corpus unitari , diguem que son cosines germanes totes elles menys una que en va posar d'un altre autor desconegut que fa uns trenta anys va editar un disc ... com que Jo no faig de crític ni penso que en tingui ni idea de criticar , pos no us en faré una dissecció perque no la faria be . Només us en diré que a mi m'entusiasmen aquestes cançons .De seguida hi vaig reconèixer l'antecedent de L'Isidor Marí i els UC. No perque en sigui una còpia, sinò perque en destilen la mateixa dolcesa i el mateix tarannà, i per a mi que la mateixa qualitat de cançons intemporals Son cançons reposades, reflexives, allunyades de la música exitativa que s'entesten tant en embotir-mos al cap, les Radio-fòrmules . Lo fill ha crescut i s'ha afinat tant en la interpretació com en la composició dels temes que fa. Les lletres segueixen dien coses d'aquella manera un pel sorpresiva i alhora carregada de la dolça manera de parlar de la gent dels Costers del Segre... i com que per a mostra un botonet us en deixo un tastet perque us hi aneu acostumant i ja "me vaig despediguent" per a no fer-me pesat , aneu als concerts d'aquest home que es un bon home i un bon Artista . Doneu-li la oportunitat de viure de la música i ell us donarà cançons que us acompanyaran per sempre ... Paraula .
Data de publicació: 20/11/2012
Jordi Gasion ha passat per l'Estudi 3
per presentar-nos el seu nou disc "Un altre ahir". Aquest és el segon
treball de Gasion després de deixar enrera el seu projecte "El fill del
mestre". Les melodies de la seva guitarra i la seva veu segueixen donant
una personalitat inconfusible a les seves cançons.
- Llicència estàndard de YouTubeData de publicació: 29/10/2012Cançó inclosa en l'EP de Gasion, Un altre ahir (2012).
http://www.gasion.com
https://itunes.apple.com/es/artist/gasion/id480487897
http://gasion.bandcamp.com/
http://open.spotify.com/artist/7mBcBrXftqKy0kd3JEFdlB
AL TURÒ DE CADA VILAJoann Barceló. Miquel Àngel Tena. Jordi Gasión
A punta de sol se'ls veu traficar
quan munyen la nit les últimes bruixes
s'apleguen al cor d'un sec canyissar
els nens febrosencs que planten maduixes
i enxarxen estels amb amples filats.
Xarrupen la llum que escampa la Plata
penjada d'un cel on astres daurats
són peixos de gel que arruixen escata.
Al turó de cada vila
un ramat d'escolanets
disfressats de focs follets
ballen amb sotana lila.
Apunten al sol rocs de purpurina:
li volen buidar els Monstres benignes
per treure el secret d'aquesta metzina
que ens ruixa els teulats de mots i de signes.
Compte amb l 'Assassí que us volta els sembrats!
Es menja els infants i penja les fades,
escanya els ocells i ofega els guillats.
El Crim un cop més té cames alades.
Al turó de cada vila
un ramat d'escolanets
disfressats de focs follets
ballen amb sotana lila.
Llicència Llicència estàndard de YouTube
Categoria Música
Subscriure's a:
Missatges (Atom)