El nom de Casa de L'Asimètric
simbolitza, en fi, una altra fase dels nostre sistema decoratiu. Els
crítics occidentals han escrit...... ( errata de impressió) ….
mant comentari a l'absència de simetria que caracteritza els
objectes d'art japonès. Això és, també, un resultat de
l'elaboració dels ideals taoistes a través del Zenisme. El
Confucianisme i el Budisme del Nord no s'oposaven gens a l'expressió
de la simetria. La concepció taoista i Zen de la perfecció era,
tanmateix, diferent. Atribuïen mes importància a la manera de
cercar la perfecció mateixa. La veritable bellesa, només pot
descobrir-la aquell qui mentalment completa l'incomplet. La virilitat
de la vida i de l'Art resideix en aquestes possibilitats de
descabdellament. A la cambra de Te, pertoca a cada invitat de
completar per la imaginació, segons els seus gustos personals,
l'efecte del conjunt. D'ençà que el Zenisme ha esdevingut la manera
de pensar dominant de l'extrem Orient, ha evitat deliberadament el
simètric perquè expressava no solament la idea del complet, ans la
repetició. La uniformitat del dibuix fou considerada com fatal a la
frescor de la imaginació.
LLIBRE DEL TE
OKAKURA kAKUZO