dijous, 13 de febrer del 2014

ASSIMETRIA...

El nom de Casa de L'Asimètric simbolitza, en fi, una altra fase dels nostre sistema decoratiu. Els crítics occidentals han escrit...... ( errata de impressió) …. mant comentari a l'absència de simetria que caracteritza els objectes d'art japonès. Això és, també, un resultat de l'elaboració dels ideals taoistes a través del Zenisme. El Confucianisme i el Budisme del Nord no s'oposaven gens a l'expressió de la simetria. La concepció taoista i Zen de la perfecció era, tanmateix, diferent. Atribuïen mes importància a la manera de cercar la perfecció mateixa. La veritable bellesa, només pot descobrir-la aquell qui mentalment completa l'incomplet. La virilitat de la vida i de l'Art resideix en aquestes possibilitats de descabdellament. A la cambra de Te, pertoca a cada invitat de completar per la imaginació, segons els seus gustos personals, l'efecte del conjunt. D'ençà que el Zenisme ha esdevingut la manera de pensar dominant de l'extrem Orient, ha evitat deliberadament el simètric perquè expressava no solament la idea del complet, ans la repetició. La uniformitat del dibuix fou considerada com fatal a la frescor de la imaginació.

LLIBRE DEL TE  
OKAKURA kAKUZO